گوگرد در گیاهان و خاک

گوگرد در گیاهان و خاک

گوگرد چهارمین ماده مغذی مهم مورد نیاز گیاهان محسوب می شود.با کاهش انتشار گوگرد از منابع صنعتی و حمل و نقل ، رسوبات گوگرد در جو بسیار کمتر است که منجر به افزایش کمبود گوگرد شده است.گوگرد (S) یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان است و نقش مهمی در تولید بهینه همه محصولات کشاورزی دارد.غلات ، میوه ها و سبزیجات و محصولات مرتعی برای تأمین رشد به گوگرد احتیاج دارند.

گزینه های مختلف کودی در مورد تأمین گوگرد وجود دارد.کود به طور معمول منبع خوبی از گوگرد است.کمبود گوگرد در گیاهان را می توان به راحتی با کود گوگرد مایع کشاورزی جبران کرد.برای شناسایی کمبودهای احتمالی گوگرد می توان از نشانه های دیداری و آزمایشات خاک استفاده کرد.

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

در بیشتر محصولات به مقدار زیادی گوگرد مورد نیاز است.این یک عنصر اساسی در توسعه کلروفیل و سنتز پروتئین است.همچنین به گیاهان کمک می کند نیتروژن را درون پروتئین ها قرار دهند.

هرگاه وضعیت گوگرد گیاهان در حال رشد ، به زیر سطح مورد نیاز کاهش یابد ، علائم بصری کمبود گوگرد در گیاه ظاهر می شود.بروز چنین علائمی نشان دهنده یک وضعیت جدی است.در چنین وضعیتی ، بازده محصول حتی بدون بروز چنین علائمی نیز می تواند کاهش یابد.

علائم کمبود گوگرد از بسیاری جهات به کمبود نیتروژن شباهت دارد ، یعنی برگها زرد کمرنگ یا سبز روشن می شوند.علائم کمبود گوگرد ابتدا در برگهای جوان گیاه ظاهر می شود و با گذشت زمان به سمت برگهای مسن ترقی می کند.

علائم و اثرات دیگر شامل موارد زیر است:

  • کاهش ارتفاع گیاه
  • تاخیر در رشد و بلوغ گیاه
  • پس از پیوند ، میزان مرگ و میر گیاهان زیاد است.

گوگرد برای انتقال انرژی نور خورشید به رشد گیاه مورد نیاز است.این عامل بزرگی در تولید کلروفیل است ، به همین دلیل گیاهان با کمبود گوگرد زرد می شوند.

در دسترس بودن گوگرد برای گیاهان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله:

آب – آب ممکن است حاوی مقادیر زیادی گوگرد باشد ، اما همچنین می تواند گوگرد را از خاک خارج کند.

آمونیوم – افزودن آمونیوم به خاک می تواند جذب گوگرد توسط گیاهان را بهبود بخشد.

آلودگی – میزان بالای آلودگی در یک منطقه می تواند میزان گوگرد را در خاک افزایش دهد ، اگرچه ممکن است این گوگرد به شکلی در دسترس گیاهان نباشد.

نقش گوگرد در گیاه

درمان کمبود گوگرد در گیاهان

هنگامی که گیاهان علائم کمبود گوگرد را نشان می دهند ، اولین کار شما باید بررسی PH خاک و افزایش مقدار مواد آلی در خاک باشد.گوگرد در شرایطی که PH خاک 6 یا بیشتر باشد بیشتر در دسترس گیاهان قرار می گیرد.اگرچه PH خاک 5/5 یا بیشتر باشد ، بیشتر گیاهان باید بتوانند گوگرد کافی جذب کنند.هنگامی که pH خاک کمتر از 5.5 باشد ، ممکن است گوگرد اضافی مورد نیاز باشد.

اگر سطح نیتروژن خاک متوسط ​​یا کم باشد (طبق آزمایش خاک) ، می توان کود حاوی آمونیوم برای کمک به جذب گوگرد در خاک استفاده کرد.

در صورت ادامه علائم ، بهتر است خاک خود را آزمایش کنید.اگر آزمایشات خاک کمبود گوگرد متوسط ​​یا شدیدتر را نشان دهد ، می توان گوگرد را مستقیماً به خاک اضافه کرد ، اما این باعث اسیدی شدن خاک می شود.

کودهای حاوی گوگرد مانند کود گوگرد مایع نیز موجود هستند ، اما اگر گوگرد تنها ماده مغذی کمبودی باشد ، آنها می توانند تعادل عناصر دیگر را برهم بزنند.

سمیت گوگردی

اگر خاک شما حاوی مقادیر بیش از حد گوگرد است ، آبیاری را افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که کودهای وارد شده به خاک حاوی گوگرد نیستند.ماده مغذی کمبود را می توان به خاک اضافه کرد ، به شرطی که منجر به افزایش بیش از حد آن ماده مغذی در خاک نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *