کاربرد کود آهن در کشاورزی

کاربرد کود آهن در کشاورزی

کاربرد کود آهن در کشاورزی

با توجه به اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر از گذشته تاکنون بوده و افراد زیادی در مناطق مختلف به آن مشغول هستند. در نتیجه همیشه کشاورزان در پی پیشبرد کیفیت محصولات خود بوده‌اند. در مقاله در رابطه با استفاده از کود آهن در کشاورزی مطالبی را برای شما عنوان می‌کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید.
همانطور که می دانید یکی از مهمترین مواد مورد نیاز خاک که آهن است که باعث تولید اکسیژن در گیاهان و درختان می‌شود. آهن نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن کلروفیل، پروتیین و آنزیم‌های مختلف در گیاهان و درختان دارد.
استفاده گیاه از آهن خاک باعث سلامتی و رشد گیاهان و حتی رشد برگ درختان نیز می‌شود و از مهمترین ریز مغذی‌های مورد نیاز در گیاهان محسوب می‌شود که باعث رشد و نموی گیاه شده و به بهتر شدن کیفیت رشد و محصول تولید شده کمک می‌کند.

علت کمبود آهن در زمین‌های کشاورزی

برخی از عوامل در خاک ممکن است باعث شوند تا آهن زمین کم شده و درختان و گیاهان رشد خوبی نداشته باشند. در این مورد باید دقت لازم را به عنوان یک کشاورز داشته باشید و در هنگام بروز مشکل با سرعت اقدام به پیدا کردن راه حل مناسب برای رفع کمبود آهن کنید.کمبود آهن در زمین‌هایی خود را نشان می‌دهد که PH خاک و همچنین نمک محلول در خاک بالا باشد. به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل دسترسی گیاهان به ریز مغذی‌ها شود. از دیگر دلایل کمبود آهن در زمین کشاورزی می‌توان به کمبود باران و خاک آهکی اشاره کرد.موارد یاد شده جز مهمترین نکاتی هستند که می‌توان برای کمبود آهن و نیاز گیاه برای جبران آن اشاره نمود.
چگونه می‌توان کمبود آهن رد گیاه را تشخیص داد؟
برای اینکه شما بتوانید نیازهای گیاه و درخت خود را تشخیص دهید بهترین کار کمک گرفتن از یک متخصص است. متخصصین کشاورزی نه به صورت تجربی، بلکه به صورت علمی و تجربی مراحلی را طی کرده‌اند که باعث شده است اطلاعات کافی در زمینه کشاورزی داشته باشند.امروزه با پیشرفت علم و دانش تنها نمی‌توان به تجربه‌های کشاورزی اتکا کرد و برای بالا بردن کیفیت محصول و رشد بیشتر آن باید از افراد متخصص کمک دریافت کنید.کمبود آهن و نیاز به کود آهن برای گیاه باید در قدم اول به صورت درستی تشخیص داده شود تا بتوانید به دنبال خرید محصول مورد نظر باشید. از جمله موردی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید، مورد معاینه و بررسی قرار دادن ریشه گیاه است.برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید باید از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری کرده تا بتوان ریشه تقریباً خشک را مورد معاینهٔ کمبود آهن قرار داد. در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که آبیاری بیش از حد گیاه نیز خود باعث ایجاد بیماری در ریشه گیاه و به وجود آمدن کمبود آهن می‌شود. به همین جهت برای اینکه بتوان از ریشه گیاه برای تعیین کمبود آهن استفاده نمود باید آبیاری را کاهش داده و از ریشه‌ای که خشک شده است استفاده کرد.

معایب کود آهن مصرف شده در کشاورزی

کاربرد کود آهن در کشاورزی

استفاده از کود آهن برای سلامت گیاهان

همانطور که گفته شد کمبود آهن نقش مهمی در بی کیفیت شدن محصولات کشاورزی دارد. ولی با توجه به شرایط ایجاد شده این کود و ماده مغذی مورد نیاز گیاه نسبت به سایر مواد دیگر مورد نیاز تقریباً نادیده گرفته شده است.در صورتی که آهن به عنوان یکی از ضروریات کشاورزی محسوب می‌شود. استفاده از کود آهن در زمین‌های کشاورزی مثلاً مزارع برنج، گندم، سیب زمینی، گوجه، خیار و پیاز به روش‌های مختلف و در مقدار تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نکات قابل توجهی که در استفاده از کود آهن نهفته است که باید به آن توجه نمود. این نکات عبارت اند از:
اول اینکه کودپاشی همراه با سایر کودهای دارای عناصر کم مصرف باشد، تا تاثیر گذاری زیادی بر روی محصولات کشاورزی داشته باشد.دوم اینکه دوام و ماندگاری کود آهن در خاک زیاد نیست. بنابراین بلافاصله بعد از کودپاشی باید زمین را آبیاری کرد و اینکار باید در عصر یا یک روز قبل از آبیاری انجام شود. کود آهن بعد از پاشیده شدن و برای اینکه به گیاه و ریشه جذب شود نیاز دارد تا آبیاری مناسبی داشته باشد.سوم اینکه افزودن سینوزیت به مقدار نیم در هزار موجب جذب بهتر آهن و زودتر کود آهن شود. چرا که جذب سریعتر باعث می شود گیاه زودتر به روال عادی خود برگردد.

حرف آخر

در کشور و استان ها و شهرهای مختل، تعاونی های زیادی برای فروش محصولات و کودهای شیمیایی و ارگانیک فعالیت می کنند. شما برای اینکه بتوانید یک کود مقوی و کاربردی را خریداری کنید بهتر است از مراکز معتبر اقدام نمایید. در ضمن در صورت نداشتن مراجعهٔ حضوری می توانید از وب سایت های اینترنتی و خرید آنلاین استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *