نقش منیزیم در رشد گیاه

نقش منیزیم در رشد گیاه

نقش منیزیم در رشد گیاه

منیزیم یک عنصر مغذی است که هم برای رشد گیاه و هم برای سلامتی لازم است و در چندین فرآیند مختلف از جمله فتوسنتز که تقریباً تمام موجودات زنده به آن وابسته هستند ، نقش دارد.کودکو عرضه کننده کود ارگانیک، کود هیومیک ، کود گوگرد مایع و .. در این مقاله شما را با این عنصر پر خاصیت بیش تر آشنا می کند.

منیزیم (Mg) ، همراه با کلسیم و گوگرد ، یکی از سه ماده غذایی ثانویه مورد نیاز گیاهان برای رشد طبیعی و سالم است. با اصطلاح “ثانویه” گیج نشوید زیرا این ماده به کمیت و نه اهمیت یک ماده مغذی اشاره دارد. کمبود یک ماده مغذی ثانویه به اندازه کمبود هر یک از سه عنصر اصلی (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) یا کمبود عناصر ریز مغذی (آهن ، منگنز ، بور ، روی ، مس و مولیبدن) برای رشد گیاه مضر است. بعلاوه ، در بعضی از گیاهان ، غلظت منیزیم در بافت با فسفر ، ماده مغذی اصلی قابل مقایسه است.

نقش منیزیم در رشد گیاه

بسیاری از آنزیم های موجود در سلول های گیاهی برای عملکرد مناسب به منیزیم نیاز دارند. با این حال ، مهمترین نقش منیزیم به عنوان اتم مرکزی در مولکول کلروفیل است. کلروفیل رنگدانه ای است که به گیاهان رنگ سبز می بخشد و فرآیند فتوسنتز را انجام می دهد. همچنین به فعال شدن بسیاری از آنزیم های گیاهی مورد نیاز رشد کمک می کند و به سنتز پروتئین کمک می کند.

کمبود منیزیم

منیزیم درون گیاه متحرک است بنابراین علائم کمبود ابتدا در برگهای مسن ظاهر می شود. علائم به صورت برگهای زرد با رگهای سبز (یعنی کلروز بینابینی) ظاهر می شوند.کمبود منیزیم اغلب به دلیل عدم استفاده ایجاد می شود ، اما اگر مقادیر زیادی کلسیم ، پتاسیم یا سدیم در محیط رشد وجود داشته باشد ، می توان آن را القا کرد.منیزیم را می توان در سنگ آهک دولومیتی که در اکثر محیط های رشد بدون خاک استفاده می شود یافت ، اما معمولاً به اندازه کافی برای تأمین نیاز گیاهان تأمین نمی شود. آب می تواند منبع سطح قابل توجهی از منیزیم باشد. بنابراین ، قبل از انتخاب کود آزمایش کنید. اگر آب شما حداقل 25 ppm منیزیم تأمین نکند ، نیاز به کود است. برچسب کودهایی را که در حال حاضر استفاده می کنید بررسی کنید تا ببینید آیا منیزیم تأمین می کنند یا نه. در صورت عدم استفاده ، نمک هایی را که از نظر شیمیایی به عنوان هپتاهیدرات سولفات منیزیم (MgSO4.7H2O) شناخته می شود ، مکمل کنید. گزینه دیگر استفاده از کود کال مگ (حاوی کلسیم – منیزیم) است ، اما بر خلاف نمک های اپسوم ، کودهای کال مگ به طور بالقوه اساسی هستند و باعث می شوند PH محیط رشد در طول زمان افزایش یابد.منیزیم توسط تمام محصولات مورد نیاز است تا به انرژی خورشید برای رشد و تولید از طریق فتوسنتز کمک کند. فتوسنتز در کلروفیل ، رنگدانه سبز گیاهان صورت می گیرد و منیزیم اتم اصلی مولکول کلروفیل است که هر مولکول حاوی 6.7٪ منیزیم است.منیزیم نقش مهمی در فعال سازی آنزیم های درگیر در تنفس ، فتوسنتز و سنتز اسید نوکلئیک دارد. این ماده به متابولیسم فسفات کمک می کند و به عنوان حامل ترکیبات فسفات از طریق گیاه عمل می کند. منیزیم انتقال کربوهیدرات ها (قندها و نشاسته ها) را تسهیل می کند و تولید روغن و چربی را افزایش می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *