کود گوگرد مایع نیتروژنه باکوزیم

کود گوگرد مایع نیتروژنه باکوزیم حاوی 10 درصد ازت و 20 درصد گوگرد به فرم کاملا اسیدی(PH<1) است. از خواص آن نقش اصلی ازت در گیاه، ساخت پروتئین های گیاهی است. ازت علاوه بر اینکه در رشد میوه ها و پر شدن مغز آنها موثر است، به طور قابل ملاحظه ای از ریزش جوانه های سال آتی و سال آوری درختان می کاهد. گوگرد، جزئی از ترکیب اسیدهای آمینه و پروتئین های گیاهی بوده و از عناصر اصلی مورد نیاز گیاه است. (یون سولفاتSO4 ) این کود علاوه بر جذب مستقیم توسط گیاه، خاصیت کاهش قلیائیت(PH ) و اصلاح کنندگی خاک را داراست. بنابر این کود مذکور ، با فرمولی ساختاری، به طور همزمان، علاوه بر تامین ازت و گوگرد مورد نیاز گیاه، ضمن کاهش تشکیل یون بی کربنات و کاهش اثر سوء استفاده از کود اوره در خاک های آهکی و قلیایی، با کاهش PH خاک، قابلیت حلالیت و جذب سایر عناصر ماکرو(به خصوص فسفر و کلسیم) و عناصر میکرو(به ویژه آهن) موجود در خاک را توسط گیاه به خوبی افزایش می دهد. کودکو عرضه کننده کود هیومیک، کود گوگرد مایع و.. این محصول کمیاب را عرضه می کند.

ویژگی های کود گوگرد مایع نیتروژنه باکوزیم

با توجه به ترکیب و خاصیت اسیدیته شدید خود، موجب کاهش PH خاک و مساعد تر کردن نسبی محیط فعالیت آنزیم اوره آز و در نتیجه افزایش تبدیل اوره به آمونیوم و عملکرد بهترمحصول می گردد.
درصد ازت این محصول یک چهارم برابر و اسیدیته آن بسیار بیشتر از کود سولفات آمونیوم بوده و با توجه به کاهش تشکیل یون بیکربنات اثراث سوء استفاده از کود اوره در خاک های آهکی و قلیائی را ندارد.
استفاده از آن در سیستمهای آبیاری تحت فشار قطره ای بسیار آسان بوده و از تجمع بیکربنات ها و سایر املاح در لوله های و قطره چکان ها جلوگیری می کند.
از آنجا که این محصول به صورت محلول به آب آبیاری اضافه می گردد، تصعید و تلفات نسبتا زیاد ازت در روش مصرف کود به صورت سرپاش را ندارد.
با توجه به مزایای فوق استفاده بهینه از این محصول نسبت به سایر کودهای ازته علاوه بر عملکردی بسیار مناسب برای خاک و گیاه، موجب کاهش هزینه ها و همچنین تعدیل اثرات زیانبار ورود نیترات به خاک و آب های زیرزمینی و محیط زیست می گردد.

ویژگی ها:

1-تامین همزمان نیاز گوگرد و نیتروژن گیاه

2-اصلاح خاکهای شور و قلیایی

3-کاهش چشمگیر هزینه های کشاورزان

4-کاهش نیاز آبیاری

5-جذب بیشتر آهن و عناصر ریزمغذی

6-افزایش نفوذ در خاک

7-افزایش اثر سموم در سمپاشی

8-کاهش لایه سخت خاک

9-حذف رسوب از لوله‌ها

10-شستن نمک ها

مزایا نسبت به سایر کودها

نسبت به کود اوره: (جذب کامل ازت توسط گیاه بدون هدر رفتن)

مشکل بزرگ کود اوره تصعید و از دست رفتن بخش زیادی از نیتروژن موجود در این کود به هنگام استفاده می باشد

نسبت به کودهای گوگرد مایع متداول: (فرم جذب بالاتر/قیمت بسیار پایین تر)

۱-یکی از مشکلات کودهای گوگرد مایع متداول عدم جذب مستقیم عنصر گوگرد می باشد به این علت که برای جذب توسط گیاه می بایست به یون سولفات تبدیل شده و سپس توسط گیاهان جذب شود.

۲-مورد دوم قیمت های بالای این قبیل کودها می‌باشد که موجب افزایش هزینه های تولید کشاورزان می شود در صورتی که کود گوگرد مایع باکوزیم از اقتصادی ترین کودهای کشور می‌باشد.

نسبت به سولفات آمونیوم: (چهار برابر قدرت ضد شوری)