کود دهی به گیاه کینوا

کود دهی به گیاه کینوا

کود دهی به گیاه کینوا

گیاه کینوا برای اولین بار سال 1392 در گرگان به صورت گلخانه ای به صورت آزمایشی کشت شد. پس از آن بذر گیاه کینوا در اختیار کشاورزان قرار گرفت و آن را به صورت آزمایشی و تستی در بعضی از مناطق کشور کشت کردند.

با این تست ها مشخص شد که در بعضی از مناطق نظیر جیرفت، کرج، اهواز و کیانشهر برای کشت این گیاه داروئی بسیار مناسب است. ولی مناطق دیگر برای این گیاه مناسب نبودند.

هم اکنون مسئولان و مهندسان کشاورزی به دنبال گسترش تولید این گیاه هستند. و امیدوارند با تولید این گیاه دیگر نیازی به واردات برنج نباشد.

گیاه کینوا چیست؟

یکی از گیاهان داروئی که بسیار برای افراد مهم است گیاه کینوا می باشد. این گیاه جز دسته های غلاتی مثل برنج، گندم و جو است. به خاطر اینکه کینوا برای رشد به آب کمتری نیاز دارد به راحتی می تواند جایگزین برنج شده و از نظر اقتصادی نیز برای کشور مفید باشد.

کود دهی به گیاه کینوا

گیاه کینوا در کنار مصرف پایین آب دارای خواص داروئی زیادی می باشد که با همه ی این موارد توجه زیادی به کشت و برداشت این گیاه نشده است..

برای اینکه بتوان کینوا را پخت نمود با توجه به روش پخت غلاتی مانند برنج اقدام می کنند ولی باید به این نکته اشاره کرد که این گیاه هیچ گونه تناسبی با غلات ندارد. گیاه کینوا را جز دسته ی اسفناج و چغندر قرار داده اند. این گیاه به شدت در شرایط سخت می تواند رشد کند و به همین خاطر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در ایران نیز هم اکنون به دنبال کاشت این گیاه هستند تا بتوانند در تولید آن به خودکفایی رسیده و از این گیاه پر سود و اقتصادی در این شرایط خشکسالی استفاده نمایند.

چگونه باید از گیاه کینوا مراقبت کرد؟

گیاه کینوا را در نیمه دوم اسفند و اوایل فروردین ماه کشت می کنند. این گیاه به خاطر اینکه بسیار قوی می باشد به راحتی با علف های هرز مبارزه کرده و اجازه نمی دهند آن ها مانع رشد شوند.

به خاطر اینکه در هفته های اول این گیاه بسیار ضعیف است، توصیه می شود کشاورزان در هفته یک بار علف های هرز آن را وجین کنند تا گیاه بتواند رشد نماید.

پس از اینکه گیاه کینوا رشد کرد با استفاده از برگ های پهنی که دارد بر روی زمین سایه انداخته و مانع از رشد گیاهان و علف های هرز می شود.

برای کاشتن گیاه حتما باید زمین آن بدون هیچ گونه سنگ و یا کلوخی باشد. به همین خاطر پیشنهاد می شود با گاو آهن سنگ های موجود را از میان بردارند.

کود دهی گیاه کینوا چگونه انجام می شود؟

کود دهی که برای سلامت و رشد گیاهان بسیار مفید است و باید در زمان های مناسب با توجه به نیاز گیاه به آن برسد. گیاه کینوا نیز برای اینکه از آفت دور بماند و همچنین رشد خوبی داشته باشد از کود برای آن نیز استفاده می کنند.

لازم است که در اینجا ذکر کنیم کشاورزان برای اینکه گیاه کینوا از کود بتواند استفاده نماید حتما با توجه به زمان تعیین شده این کار را انجام دهند تا گیاه آسیب نبیند.

برای کشت بذر کینوا ارگانیک می توانید از کود ارگانیک در کاشت این گیاه استفاده کنید.

برای کود دهی کینوا درمرحله اول از 150 کیلو کود NPK استفاده می شود. سپس در مراحل بعد، کود دهی با 150 کیلو کود اوره انجام می شود که نصف آن در زمان 4 تا 6 برگی باید استفاده شود و بقیه کود را زمانی که گیاه کینوا گلدهی را شروع کرد باید استفاده نمود.

خصوصیات گیاه کینوا

گیاه کینوا در ایران به عنوان خاویار گیاهی شناخته شده است. چرا که دارای فواید زیادی برای سلامتی انسان است.

این گیاه بعد از رشد حدود یک تا یک و نیم متر ارتفاع دارد. برای اینکه کینوا را کشت نماید برای کشت از دانه استفاده می کنند که بسیار مقوی و دارای پروتئین زیادی است. به غیر از دانه های گیاه کینوا می توان از برگ های آن نیز استفاده نمود.

در ضمن هم اکنون گیاه در کشورهای خارجی نظیر پرو نیز در حال کشت است. به خاطر اهمیت زیادی که این گیاه دارد هم اکنون از طرف سازمان جهانی خوار بار غذایی به عنوان یک گیاه مهم و دارای امنیت غذایی یاد شده است.

فوائد گیاه کینوا را بیان کنید؟

همان گونه که بیان شده است گیاه کینوا دارای فوائد زیادی می باشد که در این قسمت به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • در افرادی که استفاده از پروتئین گلوتن ممنوع است پیشنهاد می شود که حتما از این گیاه استفاده کنند. چرا که پروتئین این گیاه فاقد گلوتن می باشد.
  • به خاطر اینکه این گیاه از آنتی اکسیدان ها غنی می باشد می تواند مانع بزرگی برای ایجاد سرطان شود.
  • غلات دیگر نظیر برنج دارای قند بالایی هستند که بیماران دیابتی نمی توانند زا آن ها استفاده کنند. بر خلاف آن ها گیاه کینوا قند بسیار پایین داشته که حتی بیماران دیابتی نیز با خیال راحت می توانند از آن استفاده کنند.
  • فیبر یکی از مواد مورد نیاز بدن است که در این گیاه به فراوانی وجود دارد.
  • گیاه کینوا دارای مواد معدنی بسیار زیادی است که می توان به منیزیم اشاره کرد.
  • از این گیاه می توان به عنوان رژیم غذایی نیز استفاده نمود. هم اکنون ورزشکاران نیز به استفاده از آن روی آورده اند . چرا که گیاه کینوا می تواند در لاغری افراد کمک نماید.

حرف آخر

گیاه کینوا با توجه به اینکه خواص زیادی دارد و کشت آن بسیار اقتصادی بوده، ولی در بازار خرید و فروش به سختی می توان آن را به فروش رسانید. با توجه به سختی کار کشاورزان، ولی با کمترین قیمت آن را به فروش می رسانند و در بازار با بیشترین قیمت به فروش می رسد. یکی از علت هایی که کشاورزان به آن اعتراض داشته قیمت فروش آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *