شیوه تولید محصول ارگانیک

شیوه تولید محصول ارگانیک

شیوه تولید محصول ارگانیک

محصول ارگانیک به محصولاتی اطلاق می‌شود که برای تولید آن‌ها به هیچ گونه مواد مصنوعی و شیمیایی در رشد آن‌ها به کار نرفته باشد. در کشاورزی ارگانیک باید به نکات زیادی که می‌تواند در تولید این نوع محصول کمک کند دقت زیادی نمود.

اکنون تولید این نوع محصول در کشور ما به کندی انجام می‌شود ولی با این حال عده‌ای از کشاورزان در مناطق مختلف اقدام به کشت به روش ارگانیک کرده‌اند.

فروشگاه کودکو عرضه کننده انواع کود ارگانیک از جمله کود آهن، کود بیوکمپوست، کود گوگرد مایع و غیره در این مقاله در رابطه با این نوع محصول و مزایا و معایب آن مطالبی را برای آشنایی شما ارائه خواهیم نمود. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

در چه شرایطی می‌توان محصول ارگانیک تولید کرد؟

برای تولید محصول ارگانیک نیاز است شرایطی برای آن محیا شود. این شرایط موجب می‌شود تا محصول تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

  • خاک: یکی از اولین مواردی که در کاشت باید به آن توجه کرد خاک مناسب و ایمن است. این خاک باید عاری از هر گونه مواد سرب و کلراید پتاسیم باشد. یکی دیگر از نکات در مورد زمین مناسب، این است که نباید حداقل به مدت 3 سال خاک و زمین مورد نظر با استفاده از آب‌های فاضلاب آبیاری شوند.
  • ممنوعیت اصلاح پذیری محصول: در کشاورزی ارگانیک نباید برای محصولات از مواد شیمیایی و یا رنگ دهنده‌های مصنوعی استفاده کرد چرا که استفاده از این نوع کودها و مواد باعث می‌شود که محصول تولید شده به عنوان یک محصول ارگانیک محسوب نشود و نتوان یک محصول سالم را تولید نمود.
  • ذخیره کردن محصول: بعد از برداشت محصولا ارگانیک و برای ذخیره سازی آن باید دقت داشت که این محصول با محصولات کشت شده به روش طبیعی مخلوط نشود و در انبارهای جداگانه ذخیره شوند.
  • استفاده نکردن از مواد مصنوعی و شیمیایی: برای اینکه محصول تولید شده شما کاملاً ارگانیک باشد برای از بین بردن آفت و کمک به رشد محصول نباید از کودهای شیمیایی استفاده کنید.

همان گونه که بیان شد استفاده نکردن از مواد شیمیایی و سمی و همچنین خاک مناسب که شرایط آن در قسمت قبل بیان شد می‌تواند در تولید محصول کاملاً ارگانیک کمک نماید. لازم به ذکر است که به این نکته اشاره کنیم بذرهایی که برای محصول ارگانیک وجود دارد با توجه به شرایط خاص تولید می‌شود که باید برای کاشت از آن‌ها استفاده شود.

در شرایط کنونی که انواع بیماری‌های حاد در حال رواج پیدا کردن است و سموم و کودهای شیمیایی حتی به مقدار کم در محصولات باقی می‌ماند که باعث آسیب رسیدن به سلامت مردم جامعه می‌شود بهترین پیشنهاد استفاده از محصولات ارگانیک است.

مزیت‌های استفاده کردن از محصول ارگانیک

در جامعه جهانی کشاورزی ارگانیک در حال پیشرفت است و کشاورزان زیادی در سراسر دنیا اقدام به کاشت به این روش می‌کنند. لازم است بدانید که در ایران نیز این کشت در حال انجام است ولی در تمام مناطق امکان کشت وجود ندارد و همچنین کشاورزان کمی راغب به کاشت محصول به روش ارگانیک هستند. باید توجه داشته باشید که این محصولات به خاطر استفاده از مواد طبیعی و بدون هیچ گونه مواد افزودنی باعث رشد می‌شود که همین امر در تولید یک محصول سالم کمک می‌کند.

از مزیت‌های کشت ارگانیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به حفظ سلامت و هم چنین پایین آمدن بیماری‌های حاد

استفاده از محصول تازه و طبیعی، بالا بردن ایمنی بدن با حذف آنتی بیوتیک های اضافی، دارای ارزش غذایی بالا و همچنین دارای آنتی اکسیدان است که موجب جلوگیری از انواع بیماری‌ها نظیر سرطان می‌شود.

  • کمک و حفظ سلامت زمین

نکته دیگری که در استفاده از محصولات ارگانیک مورد توجه قرار می‌گیرد حفظ و محافظت از زمین است که می‌توان به کم کردن فرسایش خاک، کمک به پایین آمدن آلودگی، صرفه جویی در مصرف آب و … اشاره کرد. در ضمن برای رشد محصولات ارگانیک نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی نمی‌باشد که همین امر باعث می‌شود خاک آسیب کمتری ببیند.

  • کمک به تقویت اقتصاد محلی

محصولات ارگانیک به صورت محلی تولید می‌شوند و به همین خاطر می‌توان با خرید این محصولات به بالا رفتن و رشد اقتصاد آن‌ها کمک زیادی کرد.

چگونه محصول ارگانیک را شناسایی کنیم؟

با توجه به اینکه محصولات ارگانیک از قیمت بالایی برخوردار است و به فراوانی در بازار یافت نمی‌شود باعث سوء استفاده کردن افرادی شده است که محصولات خود را به اسم محصول ارگانیک به فروش می‌رسانند.

برای اینکه بتوانید یک محصول درست و اصلی تهیه کنید باید در هنگام خرید به علامت ارگانیک آن توجه کرده و همچنین محصولی ارگانیک نامیده می‌شود که دارای گواهی ارگانیک باشد که پس از نظارت و بازرسی توسط سازمان مربوطه انجام شده است.

آیا محصولات ارگانیک معایبی نیز دارند؟

همان گونه که استفاده از محصولات ارگانیک مزایایی را به دنبال دارد مطمئن معایبی نیز در پی خواهد داشت. در این قسمت به معایب این نوع محصولات اشاره می‌کنیم:

  • به خاطر اینکه در تولید محصولات ارگانیک از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود ممکن است باکتری‌هایی با مقدار کم بر روی محصول وجود داشته باشد.
  • در کنار تولید این محصول و مراقب و استفاده از کودهای طبیعی با قیمت بالا مطمئناً قیمت تمام شده محصول نیز بالا است که یکی از معایب این نوع محصول شناخته می‌شود.
  • به راحتی نمی‌توان به این نوع محصول دسترسی پیدا کرد و باید برای خرید در فروشگاه‌های معتبر به دنبال محصول ارگانیک بروید.
  • به دلیل استفاده نکردن از مواد نگهدارنده در تولید محصول، مدت زمان نگهداری از آن به شدت پایین است و خیلی زود خراب می‌شود.
  • یکی از اصلی‌ترین معای بو مشکلات در تولید محصول ارگانیک سختی کار است. چرا که به نسبت تولید محصول طبیعی و معمولی سختی آن چند برابر است.

حرف آخر

برای اینکه سلامت خود و اطرافیانتان را حفظ کنید به شما پیشنهاد می‌شود از محصولات ارگانیک تهیه کرده و استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *