نقش کود ارگانیک در تولید برنج

نقش کود ارگانیک در تولید برنج

استفاده از کودهای شیمیایی باعث شده است که زمین های کشاورزی کیفیت خود را از دست بدهند و کشاورزان نتوانند محصول با کیفیت تولید نمایند. به همین خاطر کارشناسان کشاورزی با تحقیقات زیاد توانستند کود ارگانیکی را تهیه کرده و برای کشاورزی وارد بازار نمایند.

استفاده از کود ارگانیک در کشاورزی فوائد زیادی دارد که بسیار مفید بوده، در ضمن این نوع کود به خاطر اینکه از مواد طبیعی تولید می شود به راحتی می تواند در بالا بردن کیفیت زمین و محصول تاثیر گذار باشد. اگر زمین های کشاورزی دچار شوری باشند استفاده از این کود می تواند این شوری را از بین ببرد.

برنج ارگانیک چیست؟

برای اینکه یک محصول ارگانیک تولید شود باید زمین از نظر کیفیت، آفت، فرسایش و غیره بازسازی شود و سپس اقدام به کشت در این زمین نماید.

برنج ارگانیک به نوعی از برنج گفته می شود که برای رشد آن از هیچ گونه کود شیمیایی و مضر استفاده نشده است و تنها از کودهای طبیعی و همچنین روش های طبیعی برای از بین بردن آفت و رشد استفاده شده است. در تولید برنج با استفاده از کودهای حیوانی و کود ارگانیک می توان زمین های کشاورزی را به صورت طبیعی از آفت ها و مواد مضرر برای رشد برنج پاکسازی کرد.

نقش کود ارگانیک در تولید برنج

چگونه آفت برنج را از بین ببریم؟

در کشاورزی و کشت برنج نوعی آفت ها وجود دارد به عنوان مثال کرم ساقه خوار را می توان نام برد که در صورتی که وارد محصول شود خسارات زیادی را برای کشاورزان به بار می آورد و باعث از بین رفتن محصولات می شود.

برای اینکه کشاورزان بتوانند محصولات خود را از دست این آفت نجات دهند چند راهکار در دست دارند : استفاده کردن از کودهای شیمیایی و سم پاشی، به کار بردن ارقام تراریخته و مبارزه به روش بیولوژیک

کشاورزان برای اینکه محصول تولیدی با کیفیت داشته باشند برای این منظور از نوعی زنبور به نام زنبور تریکوگراما می توان استفاده می کنند؛ که می تواند آفت را از بین ببرد.

در نتیجه می توان با استفاده از محصولات طبیعی و روش های طبیعی به از بین بردن آفت کمک کرد و دیگر از روش های سم پاشی و شیمیایی استفاده نکرد.

نمونه هایی از کشت برنج به صورت ارگانیک

برای اینکه برنج ارگانیک تولید شود باید توجه داشت که این نوع برنج انواع روش های مختلفی دارد که در این قسمت به طور خلاصه بیان می کنیم:

  • استفاده از اردک برای کشت برنج ارگانیک: در این نوع کشت با استفاده از اردک آفت ها و علف های هرز را از بین می برند. اردک وقتی در آب شناور می شود باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به برنج می شود و در ضمن از کودهای اردک نیز می توان برای تغذیه ی این محصول به طور طبیعی استفاده کرد.
    استفاده از این روش هم اکنون در کشورهایی نظیر ژاپن، چین، ویتنام، فیلیپین، تایلند و کره جنوبی نیز از این روش استفاده می کنند.
  • استفاده از ماهی برای کشت ارگانیک: استفاده کردن از ماهی در تولید برنج می تواند باعث استفاده دو منظوره از زمین کشاورزی شود. چرا که هم می تواند در آن ماهی را پرورش داد و هم کشت برنج انجام داد.
    با استفاده از این روش می توان به ارتقای خاک، منابع آب و بهینه سازی کشت کمک کرد.
  • استفاده از سیستم چند کشتی: در زمین های کشاورزی بعد از اینکه برداشت برنج تمام شد. از محصولاتی نظیر جو، شبدر، انواع سبزیجات و غیره کاشت می کنند. استفاده از زمین های کشاورزی به این صورت می تواند باعث حاصل خیزی زمین کشاورزی، استفاده کردن از منابع مثل آب و نور خورشید، کاهش استفاده از کودها و سم پاشی می باشد.
    به خاطر اینکه در کشت دوم زمین کشاورزی دوباره کشت می شود، علف های هرز و همچنین آفت ساقه خوار نیز از بین می رود. استفاده از این روش به جز اینکه می تواند برای کشاورز درآمد زایی داشته باشد به تقویت خاک و حاصل خیزی آن نیز کمک می کند.
  • استفاده از تله های نوری: از این روش در مواقعی که هنوز کرم های ساقه خوار به صورت پروانه می باشند استفاده می شود. روش استفاد به این صورت است که در درون این تله ها لامپی قرار می گیرد که این نور باعث جذب پروانه ها و حشرات می شود و به این ترتیب آن ها در تله گرفتار می شوند.
  • استفاده از روش های تلفیقی در از بین بردن آفت: در این روش که در روستاهای دور افتاده در کشور چین نیز به کار می رود از روش هایی که در بالا نظیر کشت برنج ارگانیک با اردک، کشت با ماهی و غیره به صورت تلفیقی استفاده کرده و به میزان زیادی آفت ها را از بین می برند.

حرف آخر

برای اینکه مزرعه ای محصول ارگانیک تولید کند باید تا دو سال در آن زمین از مواد شیمیایی و سمی استفاده نشود. در زمین های استان های گیلان و مازندران، مسیرهای آب شالیزارها به یکدیگر مرتبط هستند و کودهایی که در زمین های دیگر استفاده شده است وارد زمین دیگری می شود. به همین خاطر در این زمین ها کشت ارگانیک به سختی امکان پذیر است. زمانی یک محصول می تواند سالم و با کود ارگانیک mog باشد که مواد سمی که در آن وجود دارد از حد مجاز بیشتر نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *