کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی : کدام یک بهتر است؟

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

اگر شما هرگز با کود ارگانیک یا کود شیمیایی کار نکرده اید، تفاوت این دو ممکن است کمی گیج کننده باشد. هر دو بوی شدیدی دارند که ممکن است برای کسانی که بینی حساس دارند کمی طاقت فرسا باشد. هر دو ماده افزودنی رایج برای باغ ها جهت غنی سازی خاک و بهبود رشد گیاه هستند.

جدا از این موارد مشترک، کود ارگانیک و کود شیمیایی بسیار متفاوتند. یکی کاملاً طبیعی است، در حالی که دیگری می تواند ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف، مواد افزودنی معدنی و مواد ناشناخته باشد. البته گاهی به برخی نمونه های کودهای ارگانیک نیز مواد افزودنی معدنی اضافه می کنند.

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

درک مقادیر و اختلافات هر ماده می تواند به شما کمک کند تا در مورد اصلاحات خاک در باغ خود به خوبی آگاهانه تصمیم بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کود ارگانیک و کود شیمیایی و اینکه هر ماده چگونه می تواند خاک باغ شما را بهبود بخشد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

قرن هاست که از کودهای طبیعی مانند کود استفاده می شود. زیرا این تنها گونه تغذیه ای بود که می توانست قبل از اختراع کودهای شیمیایی به محصولات کشاورزی ارائه شود. مواد شیمیایی پس از جنگ جهانی دوم به کودهای طبیعی اضافه شد. پس از جنگ، با پیشرفت فن آوری، به دلیل بهبود بهره وری، کودهای مصنوعی رشد چشمگیری داشته اند. اما در اواخر سال، آگاهی گسترده ای از سازگاری با محیط زیست در استفاده از کودهای آلی وجود دارد. و بسیاری از آنها دوباره از این روش ها استفاده می کنند.

 

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

کود ارگانیک

کود ارگانیک یا آلی در اصل از دفع حیوانات، باقی مانده ی گیاهان، بقایای بدن یا توسط محصولات موجودات زنده به دست می آید. از همه فضولات حیوانات نمی توان در باغ استفاده کرد. مانند مدفوع حیوانات خانگی، فضولات گاو، گوسفند، مرغ و اسب.

کود ارگانیک حاوی نیتروژن است که یکی از منابع غذایی بسیار مفید در خاک است. فراتر از نیتروژن، مقدار مواد مغذی کود آلی در مقایسه با کودهای تجاری کاملاً ناچیز است و این به حیوانات قبل از تولید کود و سن کود بستگی دارد.

کود آلی به طور کلی در خاک مخلوط می شود. زیرا مقدار بیشتر نیتروژن در صورت باقی ماندن در بالای خاک به جای اینکه در خاک مورد نیاز باقی بماند، در آن بخار می شود. کودهای آلی برای تجزیه و آزاد سازی مواد مغذی ضروری به میکروارگانیسم های موجود در خاک بستگی دارند. مواد مغذی آلی غنی از فسفر، نیتروژن و پتاسیم هستند. اما در نسبت های نابرابر و متغیر.

کود آلی مزایای زیادی دارد که نمی توانید از کودهای شیمیایی دریافت کنید. مواد آلی خصوصیات فیزیکی ساختار خاک را افزایش می دهد، بافت خاک را سبک می کند، نفوذ بارندگی را افزایش می دهد و ظرفیت تبادل کاتیونی را افزایش می دهد. افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی به توانایی خاک در ذخیره مواد مغذی و سموم دفع آفات اشاره دارد. که باعث می شود آنها بازده بیشتری نسبت به کودهای دیگر داشته باشند.

از آنجا که کود آلی از زباله های گیاهی و حیوانی پوسیده تولید می شود باعث ایجاد هوموس در خاک می شود. که باعث افزایش قابلیت نگهداری آب در خاک می شود.

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

کودهای آلی به جای استخراج و تصفیه، حداقل فرآوری شده اند. تا مواد بتوانند اشکال طبیعی خود را حفظ کنند. این کودها را خود شما می توانید خریداری یا تهیه کنید. زیرا به تجهیزات خاصی احتیاج ندارند.

از کود آلی معمولاً بعنوان اصلاح کننده خاک برای جبران مجدد خاک با سطح نیتروژن تخلیه شده استفاده می شود. کود ارگانیک تنها ماده آلی یا مواد کاملاً طبیعی نیست که می تواند به عنوان کود کشاورزی استفاده شود. سوزن های کاج، کنجاله استخوان، تکه های چمن، امولسیون ماهی و کمپوست به طور مکرر برای کود دهی به خاک و برای بهره مندی از چمن ها و گیاهان استفاده می شود.

مواد آلی پوسیده، مانند برگهای مرده، علف یا سوزن های کاج، می توانند در بالای خاک باقی بمانند تا به کود تبدیل شوند. در حالی که به عنوان یک مالچ عمل می کنند و به حفظ رطوبت خاک کمک می کنند.

یک مزیت عمده استفاده از گزینه های کود مواد آلی در مقایسه با کودهای مصنوعی این است که مواد مغذی طبیعی موجود در مواد آلی باعث تغذیه و تشویق میکروب های مفید در خاک می شوند. که این امر منجر به خاکی سالم و قابل کار می شود.

اشکال اصلی استفاده از کودهای آلی این است که غلظت آنها به مراتب کمتر از کودهای مصنوعی است. و این به معنای مواد مغذی کمتر در هر گرم کود است.

به طورکلی دو نوع کود آلی وجود دارد:

  1. کود آلی که به طور مصنوعی تولید می شود: (مانند اوره که یک کود آلی رایج است)
  2. کود آلی که طبیعی است: این نوع 100٪ از مواد مورد استفاده برای ایجاد یک کود آلی طبیعی، از طبیعت حاصل می شود. (عصاره ماهی، جلبک دریایی، گوانو و مواد کمپوست)

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

موارد مثبت:

  • ساختار خاک را بهبود می بخشد. که با گذشت زمان منجر به چمنزارها و باغات سالم تری می شود.
  • احتباس و نفوذ آب را بهبود می بخشد.
  • کمتر به گیاهان آسیب می رساند یا گیاهان را از بین می برد. زیرا کود به کندی فعالیت می کند.
  • فعالیت میکروارگانیسم را که باعث تجزیه مواد آلی، تجزیه آلاینده های موجود در خاک و تبدیل مواد مغذی به فرم های مفید می شود، تشویق می کند.
  • لازم نیست با تجمع سمی مواد شیمیایی در گیاهان خود مقابله کنید زیرا مواد آلی کاملاً تجزیه می شوند.
  • محصولات ارگانیک به دلیل داشتن عناصر غذایی که از خاک سالم خارج می شوند و از مواد معدنی و مواد مغذی تخلیه نشده اند، مواد مغذی متراکم تر و دارای طعم بیشتری هستند.

موارد منفی:

  • مواد مغذی بلافاصله در دسترس گیاهان نیستند. زیرا برای تجزیه آنها به زمان نیاز است. شما ممکن است در یک دوره زمانی متوجه شوید که گیاهان قبل از اینکه کود جادوی خود را نشان دهد، دچار مشکل می شوند.
  • به طور معمول قیمت آنها نسبت به گزینه های غیر آلی گران تر و کمتر در دسترس است.
  • مقدار مواد مغذی وارد شده به خاک شما فقط می تواند حدس باشد. زیرا فاکتورهای زیادی وجود دارد. مانند سن کود، محل تولید آن و شرایط آب و هوایی. علاوه بر این ترشح مواد مغذی نیز متغیر است.
  • می تواند منبعی از دانه های علف های هرز، عوامل بیماری زای مضر و ترکیبات دارویی باشد. (بستگی به این دارد که حیوانات با چه مواردی تحت درمان قرار گرفتند)
  • منبع رقیق مواد مغذی در مقایسه با کودهای غیر آلی می باشد.
  • بسته به آنچه حیوانات می خورند ترکیب می تواند بسیار متنوع باشد

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

کود شیمیایی

کود شیمیایی به عنوان هر ماده غیر آلی با منشا کامل یا جزئی مصنوعی تعریف می شود. که برای پایداری رشد گیاه به خاک اضافه می شود. کودهای شیمیایی به صورت مصنوعی از مواد غیر آلی تولید می شوند. از آنجا که از مواد غیرآلی به طور مصنوعی تهیه شده اند، ممکن است دارای برخی اسیدهای مضر باشند. که رشد میکرو ارگانیسم های موجود در خاک را برای رشد طبیعی گیاه کاهش می دهد.

آنها غنی از سه ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه هستند. برخی از نمونه های کود شیمیایی سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم، نیترات آمونیوم، اوره، آمونیوم کلرید و غیره.

کودهای شیمیایی از نظر ترکیب یکنواخت و ثابت هستند و سریعتر از کودهای آلی کار می کنند. زیرا تقریباً بلافاصله در آب حل می شوند. با این حال، آنها برای مدت کوتاهی کار می کنند. به همین دلیل آنها نمی توانند برای مدت طولانی از نظر تغذیه ای لازم گیاهان را تأمین کنند. همچنین، هیچ ماده آلی به خاک اضافه نمی شود. بنابراین عمر خاک غنی یا تحریک نخواهد شد. از آنجا که کودهای شیمیایی بسیار شور هستند، رطوبت خاک را کاهش می دهند.

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

از آنجا که کودها مواد مغذی را به اشکال بسیار غلیظ ارائه می دهند، برای جبران مجدد خاک با مقادیر مناسب لازم برای تأمین گیاهان، نیازی به استفاده زیاد نخواهید داشت. مقدار کود مورد نیاز به ویژه در مقایسه با گزینه های کود آلی، مانند کمپوست یا کود هیومیک، بسیار کم خواهد بود.

متاسفانه کوددهی بیش از حد چمنزارها یا گیاهان می تواند منجر به سوختگی یا آسیب ریشه شود. یک نمونه ناخوشایند از کاربرد زیاد کود شیمیایی، چمنی است که پس از کوددهی کاملاً قهوه ای می شود.

از کودهای تجاری برای باغ ها و چمن ها استفاده می شود تا مواد مغذی خاصی از جمله نیتروژن، پتاسیم و فسفر را در دوزهای بسیار غلیظ تأمین کند. هنگام خرید کودهای ساخته شده، دقیقاً خواهید فهمید که کود چه مواد مغذی را تأمین می کند. و مقدار هر ماده غذایی کود را ارائه می دهد.

تولیدکنندگان کودهای شیمیایی قبل از ترکیب با مواد پرکننده شیمیایی، مواد را تصفیه می کنند تا مواد مغذی را استخراج کنند. کودهای شیمیایی بیشتر از مواد آلی در دسترس هستند. مواد رایج مورد استفاده، فرآورده های نفتی و سنگ ها هستند. اما در بسیاری از موارد از منابع آلی نیز استفاده می شود.

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

موارد مثبت:

  • برخلاف کودهای آلی، مواد مغذی در این کودها بلافاصله در دسترس گیاهان قرار می گیرد.
  • آنها یک گزینه مقرون به صرفه و بسیار در دسترس هستند.
  • به دلیل فرآیندی که برای تهیه کود استفاده شده است، شما نسبت دقیق مواد مغذی را که به چمن و باغ خود می دهید می دانید.
  • در مقایسه با کود باعث صرفه جویی در وقت و تلاش می شود.
  • ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری های گیاهی و حیوانی را معرفی نمی کند.

موارد منفی:

  • گیاهان شما با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. اما کود شیمیایی از زندگی میکروبیولوژیکی در خاک پشتیبانی نمی کنند. به عبارتی هیچ کاری برای حفظ خاک و بهبود آن برای استفاده در آینده نمی کند. این می تواند در دراز مدت به خاک شما آسیب برساند.
  • استفاده منظم از کودهای شیمیایی منجر به تجمع مواد شیمیایی مانند اورانیوم، آرسنیک و کادمیوم می شود. در نهایت بافت گیاه می سوزاند و باعث غلظت سمی نمک می شود.
  • این مواد شیمیایی به طور بالقوه می توانند به میوه ها و سبزیجات شما نشت کنند.
  • از آنجا که مواد مغذی خیلی زود به گیاهان می رسد کوددهی به سرعت صورت می گیرد. این به گیاهان شما کمک نمی کند و در واقع می تواند آنها را از بین ببرد.
  • کودهای شیمیایی می توانند مواد مغذی و معدنی را که به طور طبیعی در خاک های حاصلخیز یافت می شوند، تخلیه کنند. و منجر به تولید غذای کم طعم و از بین بردن مواد مغذی شود. همچنین مواد مغذی در خاک را می توان با باران یا آبیاری خیلی سریع از خاک خارج کرد.
  • مواد شیمیایی موجود در کود می تواند به ریشه گیاهان شما آسیب برساند.

 

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

مسائل ایمنی کود آلی و کود شیمیایی

به طور کلی، هر دو کود آلی و کود شیمیایی بی خطر هستند. اما چند نگرانی در مورد ایمنی برای هر یک وجود دارد که باغبانان باید در نظر بگیرند.

کود آلی باقی مانده حیوانات است. چیزی نیست که بخواهید به طور تصادفی آن را بخورید یا به چشم یا بینی خود بزتیدو حتماً پس از کار با آن، دستان خود را کاملاً بشویید و حواس خود را جمع کنید تا هنگام کار با دهان، بینی یا چشم خود را لمس نکنید.

کود را باید بجای استفاده مستقیم از آن در گیاه، در خاک به کار گرفت. مواد مصرفی باغ همیشه باید قبل از خوردن شسته شود، به خصوص اگر خاک حاوی کود باشد.

کودهای تجاری بسیار غلیظ هستند. و استفاده بیش از حد از آنها می تواند باعث نگرانی زیست محیطی از رواناب شود که می تواند جریان ها و آبراه ها را تحت تأثیر قرار دهد.

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

استفاده بیش از حد از کود شیمیایی می تواند حاصلخیزی خاک را کاهش داده و منجر به آلودگی آب شود. بنابراین در صورت امکان، کود الی بهتر است جایگزین کود شیمیایی شود. کود ارگانیک یک ماده آلی است که سازگار با محیط زیست است و همچنین زباله های گیاهان و حیوانات را بازیافت می کند. بنابراین بهتر است کود آلی را با کود شیمیایی جایگزین کنید.

از آنجا که کود تجاری اغلب یک محصول شیمیایی است، دستورالعمل های خاصی وجود دارد که باید هنگام افزودن آن به خاک خود استفاده کنید. هیچ دستورالعملی برای افزودن کود آلی به خاک وجود ندارد.

برخی از کودهای تولید شده، به ویژه آنهایی که غیرارگانیک هستند می توانند برای حیوانات خانگی و حیوانات مضر باشند. همیشه برچسب کود تجاری را بخوانید و نکات ایمنی را قبل از خرید مورد توجه قرار دهید.

استفاده از کود شیمیایی به عنوان مالچ توصیه نمی شود. زیرا انجام این کار باعث می شود مقادیر زیادی ازت آمونیاک در جو از بین برود. با این وجود، کشاورزان بزرگ تجاری که اجازه می دهند مواد آلی در عملیات کشاورزی درست بالای سطح خاک باقی بماند، با انجام این کار مسائل رواناب دارند.

کود ارگانیک در مقابل کود شیمیایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *