نقش پتاسیم در رشد گیاهان

نقش پتاسیم در رشد گیاهان

پتاسیم (K) همراه با نیتروژن (N) و فسفر (P) سه ماده مغذی موردنیاز برای رشد و نمو گیاهان هستند.وقتی برچسب روی کیسه کود را می خوانید (به عنوان مثال: 20-10-20) ، عدد سوم درصد پتاسیم کود را نشان می دهد.به مطالعه ادامه دهید تا درباره چگونگی تأثیر پتاسیم بر گیاهان باغ خود و چگونگی اصلاح کمبود پتاسیم بیشتر بدانید.این مقاله توسط شرکت تولیدکننده کود ارگانیک ارائه شده است.

نقش پتاسیم در گیاهان

  • این یک ماده حیاتی برای فتوسنتز و سنتز پروتئین است.
  • به تجزیه کربوهیدرات ها برای تأمین انرژی برای رشد کمک می کند.
  • به کنترل تعادل یونی کمک می کند.
  • به گیاه در مقاومت در برابر بیماری و مقاومت در برابر خشکی ، سرما و یخ زدگی کمک می کند.
  • برای تشکیل میوه و دانه ضروری است.
  • راندمان استفاده از آب را بهبود می بخشد.

نقش پتاسیم در گیاهان

در حالی که پتاسیم برای همه گیاهان حیاتی است ، اما به ویژه برای محصولات غذایی بسیار ضروری است.

پتاسیم باعث افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می شود.پتاسیم همچنین توانایی گیاهان در مقاومت در برابر بیماری ها ، حملات حشرات ، تنش های سرما و خشکسالی و سایر شرایط نامطلوب را افزایش می دهد.

پتاسیم به فتوسنتز کمک می کند.کمبود K میزان فتوسنتز را مختل کرده و مانع رشد و نمو می شود.

این ماده در تشکیل نشاسته و در تولید و جابجایی قندها نقش اساسی دارد.بنابراین پتاسیم برای محصولات غنی از کربوهیدرات مانند نیشکر ، سیب زمینی و چغندرقند از ارزش ویژه ای برخوردار است.

پتاسیم نه تنها باعث افزایش عملکرد می شود ، بلکه کیفیت محصول را نیز افزایش می دهد.پتاسیم همچنین باعث بهبود طعم و رنگ میوه ها و افزایش سایز میوه ها می شود.علاوه بر این ، مقاومت در برابر صدمات مختلف در هنگام ذخیره سازی و حمل و نقل را افزایش می دهد ، بنابراین ماندگاری را افزایش می دهد.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

کمبود پتاسیم می تواند تا حد زیادی روی رشد محصول و عملکرد کلی تأثیر بگذارد.یادگیری علائم کمبود می تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا مشکل را شناسایی و اصلاح کنند.

گیاهان با کمبود پتاسیم در سطح زمین خم می شوند که این برداشت آنها را دشوار می کند.کمبود پتاسیم گیاه را مستعد بیماری می کند.علائم کمبود می تواند از یک محصول به محصول دیگر متفاوت باشد.بطور کلی به نظر می رسد برگ های قدیمی لبه های سوخته دارند و از آنجا که پتاسیم در گیاه متحرک است ، ابتدا برگ های پایین و پیر علائم کمبود را نشان می دهند و با پیشرفت کمبود به برگ های جدید تر می رود.

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

پتاسیم یک ماده مغذی متحرک در داخل گیاه است.با کمبود ، گیاه پتاسیم را از برگ های پیر خارج کرده و به برگ های جوان تر پمپ می کند ، بنابراین علائم ابتدا در برگ های مسن ظاهر می شوند.کمبود پتاسیم همچنین بر رشد سیستم ریشه و ساقه گیاه تأثیر منفی می گذارد.

جذب پتاسیم

متغیرهای مختلفی وجود دارد که بر جذب پتاسیم تأثیر می گذارد.رطوبت خاک ، هوادهی خاک ، دمای خاک ، سطح اکسیژن و سیستم خاکورزی همگی بر جذب پتاسیم تأثیر دارند.گیاهان معمولاً بیشتر پتاسیم خود را در مراحل رشد ، زودتر از فسفر و نیتروژن جذب می کنند.

تامین پتاسیم گیاه

در حالی که معمولاً پتاسیم در خاک یافت می شود ، بیشتر خاک ها ، پتاسیم کافی برای تقویت و سلامت گیاهان ندارد.بنابراین قبل از استفاده از هر گونه مواد ، آزمایشات خاک را برای شناسایی محتوای مواد مغذی موجود ، سطح پتاسیم یا عناصر کمیاب ، انجام دهید.این به شما کمک می کند تا کامل ترین محلول خاک را بیابید.

بعلاوه ، گاهی اوقات ممکن است خاک سطح پتاسیم بالایی داشته باشد اما به شکلی نیست که گیاهان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و آن را جذب کنند.مواد مغذی مورد نیاز گیاه را با کود مناسب و مرغوب تکمیل کنید.

برای تقویت پتاسیم به گیاهان خود ، می توانید از یک اسپری کود محلول مایع یا یک کود جامد استفاده کنید.دستورالعمل ها را دنبال کنید تا کود پتاسیم خود را به درستی استفاده کنید تا باعث افزایش پتاسیم شود.همچنین باید قبل از خرید کودها نسبت n-p-k (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) را بررسی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *