کشاورزی ارگانیک در ایران

کشاورزی ارگانیک در ایران

کشاورزی ارگانیک، نوعی از کشاورزی است که می‌تواند بدون استفاده از مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی به باغبان و کشاورز کمک کند تا محصولات خاص و سالمی را تهیه کند. در رابطه با تعریف این کود مواردی وجود دارد که باید در مورد آن تحقیق و بررسی کرد.
با رشد و افزایش جمعیت، نیاز به محصولات در بین مردم افزایش پیدا کرده است. در این بین نیز بیماری‌های متعددی در جامعه شیوع پیدا کرده است که باعث مرگ و میر های زیادی می‌شود و خانواده‌ها را درگیر مشکلات می‌کند. از این رو در دهه‌های اخیر کارشناسان با استفاده از روش‌های متعدد به تهیه کودهای ارگانیک روی آورده‌اند تا بتوانند در تهیه محصولات مفید و با ضرر و زیان‌های اندک کمک کنند.

کشاورزی ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک، به عنوان کشاورزی زیستی و همچنین کشاورزی طبیعی شناخته می‌شود. در این نوع کشاورزی از استفاده کردن هر گونه مواد و کودهای شیمیایی و ژنتیکی دوری می‌کنند و تنها با استفاده از مواد طبیعی به کشت و برداشت و کاشت اقدام می‌کنند. این مواد طبیعی از کودهای کمپوست و حشرات تهیه و تولید می‌شود.
به عبارت دیگر، کشاورزی ارگانیک به عنوان نوعی از کشاورزی که به سلامت انسان اهمیت می‌دهد و از مواد طبیعی برای کیفیت محصول و سلامت افراد جامعه استفاده می‌شود گفته می‌شود.
در این نوع کشاورزی علاوه بر اینکه به نوع مواد زیستی و طبیعی اهمیت داده می‌شود موارد دیگری نیز مورد اهمیت است که می‌توان به مواردی نظیر، اصول اکولوژیکی، سلامت خاک و گیاه، میکرو ارگانیسم‌ها و غیره اشاره کرد.

اصول چهار گانه ی کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک، با توجه به تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان به چهار اصل تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به توضیح و معرفی آن‌ها می‌پردازیم. این اصل‌ها، جز مهمترین اصول کشاورزی ارگانیک است.
1. اصل اول سلامت: در این اصل باید به سلامت دام، انسان، خاک و زمین دقت لازم را داشته باشند و به فراهم نمودن این اصل مبادرت کنند. چرا که داشتن زمین سالم، به تولید گیاه سالم می‌انجامد و در نتیجه می‌تواند به سلامت دام و انسان برسد.
2. اصل دوم اکولوژیکی: در این اصل کشاورزی ارگانیک بر اساس اکولوژیکی زنده و چرخه‌ها و کار و کمک به پایداری آن‌ها انجام پذیر است.
3. اصل سوم عدالت: در این اصل با توجه به شرایط محیطی و همچنین زندگی و محیط‌های عمومی دقت لازم را داشته باشند تا بتوانند یک کشاورزی سالم و نتیجه بخش ارائه دهند.
4. اصل مراقبت: در این اصل، در کشاورزی باید به موارد زیادی دقت کرد که یکی از این مسائل مراقبت از نسل‌های کنونی و آینده می‌باشد که با مدیریت محیط زیست سازگاری دارد.
فوائد استفاده از کشاورزی ارگانیک
کشاورزی ارگانیک به خاطر داشتن فوائد خاص و کاربردی که دارد هم اکنون در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته بیشترین استفاده را دارد. در این قسمت به معرفی چندی از این فوائد می پردازیم.

• کمک به تهیه‌ی غذای با کیفیت مطلوب
• کمک به تقویت سیستم‌های زراعتی در کشاورزی مانند میکرو ارگانیسم‌ها، تقویت خاک و زمین و غیره.
• کمک کردن به افزایش حاصل خیز بودن زمین در مدت زمان طولانی
• استفاده کردن از مواد تجدید پذیر در کشاورزی ارگانیک
• امکان به وجود آوردن محیط زندگی امن برای حیوانات در کنار رسیدگی به امور غریزهٔ آن‌ها
• از به وجود آمدن آلودگی‌های کشاورزی جلوگیری می‌کند.
• ایجاد در آمد زایی و همچنین داشتن محیطی سالم برای کشاورزی

محصولات تولیدی کشاورزی ارگانیک در ایران

محصولات تولیدی کشاورزی ارگانیک در ایران

در ایران محصولاتی نیز به وسیله کشاورزی ارگانیک تهیه می‌شوند و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند که می‌توان به محصولات ذیل اشاره کرد.
محصولات موجود در بازار ایران

آب میوه‌های طبیعی نظیر آب انار، آب انگور، پسته، گردو، توت، و انواع خشکبار دیگر، نان ارگانیک، حبوبات، محصولات لبنی نظیر: ماست شیر ارگانیک، تولید عسل ارگانیک، عرقیات گیاهی، تولید زعفران، تولید چای ارگانیک و محصولاتی نظیر سیب زمینی، خرما و برنج در بازار ایران یافت می‌شوند.

جایگاه ایران در کشاورزی ارگانیک

هم اکنون کشورهای زیادی زیر بنای تولید محصولات خود را کشاورزی ارگانیک قرار داده‌اند که کشور امریکا جز اولین کشورهایی می‌باشد که با استفاده از این نوع کشاورزی به در آمد زایی بالایی رسیده است. کشور ما ایران نیز در بین این کشورها وجود دارد. در بین 179 کشور که از کشاورزی ارگانیک استفاده می‌کنند ایران جز 46 کشور قرار دارد.
با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد این امکان فراهم است که در سال‌های آینده ایران بتواند در این مقطع خود را به اوج برساند و از منابع خود برای استفاده از این نوع کشاورزی بهره ببرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *