آشنایی با روش‌های کود دهی

آشنایی با روش‌های کود دهی

کود دهی به باغات، یکی از اصول کشاورزی است که برای انجام آن شرایط خاصی تعریف شده است. برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای کود دهی باغات و درختان خود را انجام دهید باید با روش‌های آن آشنا شوید چرا که هم اکنون برای بهتر شدن محصولات و رسیدگی دقیق به آن‌ها روش‌های متفاوتی تعریف شده است.

کود دهی باغات در زمان‌های قدیم به صورت سنتی انجام می‌شد به این صورت که کود به وسیله دست بر روی محصولات پخش می‌شد، ولی هم اکنون با پیشرفت علم و تحصیلات در رشته‌های کشاورزی روش‌های نوینی نیز افزوده شده‌ است که به راحتی می‌تواند به رشد گیاه و درختان شما کمک کند. این روش‌ها در بالا بردن بازدهی محصولات می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

آشنایی با روش‌های کود دهی

کود دهی چیست؟

باغات و درختان نیز به مانند انسان نیازمند استفاده از غذا و مواد معدنی هستند تا بتوانند رشد خوبی داشته و محصول مرغوب‌تری را به ثمر برسانند. برای رسیدن به این امر مهم، گیاهان و درختان را به صورت‌های مختلف از مواد مغذی و معدنی که در کودها موجود است بهره‌مند می‌کنند.

استفاده از این کودها برای این است که به گیاه و خاک کمک کرده تا رشد و حاصل خیزی خود را به دست بیاورد. کود ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها نسبت به شرایط و نوع درختان و گیاهان و همچنین فصلی که در آن استفاده می‌شود متنوع بوده و کاربردهای خاص به خود را دارد.

 کودها در انواع مختلف تهیه و تولید می‌شوند که در سه دسته به صورت ذیل تقسیم بندی می‌شوند:

  • کود ارگانیک
  • کود شیمیایی
  • کود حیوانی

که در این بین بیشترین استفاده از کودهای شیمیایی است که به خاطر داشتن هزینه‌های کمتر بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. ولی می‌توان برای اینکه محصولات ارگانیک و خوبی را وارد بازار کرد از کودهای ارگانیک که هم اکنون استفاده از آن در حال پیشرفت است کمک گرفت.

زمان مناسب کوددهی

زمان استفاده‌ی درست از کود برای درختان نشانه‌هایی وجود دارد که به کشاورز این اخطار را می‌دهد که گیاه، درخت و یا باغ نیازمند رسیدگی و استفاده از کود است.

این نشانه‌ها به شرح ذیل است:

  1. در صورتی که درخت یا درختان دچار آسیب دیدگی شده باشند و یا اینکه آفت بر روی آن‌ها دیده شود و همچنین وقتی که رشد درختان و گیاهان افت پیدا کند نشانه گر نیازمند بودن محصول به کود است. در این صورت کشاورز باید به سرعت مواد مغذی و معدنی را به وسیله‌ی کود به درختان برساند، چون اگر دیرتر یا زودتر اقدام کند می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای گیاهان و یا درختان به وجود آورد.
  2. نشانه‌ی دیگر رنگ پریدگی و ریزش برگ درختان و گیاهان‌ است که به صورت یک اخطار به کشاورز اعلام خطر می‌کند تا مشکلی را که در محصول پیش آمده است را شناسایی کرده و با توجه به نیاز آن از کود مورد نظر استفاده کند.

از مواردی که می‌تواند به درختان و گیاهان آسیب وارد کند مواجهه مستقیم آن‌ها با شرایط جوی سرما، گرما، نور مستقیم خورشید و غیره است به همین خاطر باید به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و به موقع از کودهای شیمیایی استفاده کرد تا به محصولات و درختان آسیب جدی وارد نشود.

در نگهداری از درختان و گیاهان باید دقت لازم را داشت که در زمان‌های مناسب از کودهای مناسب استفاده کرد.

آشنایی با روش‌های کود دهی

انواع روش‌های کوددهی

امروزه برای کود دهی به محصولات کشاورزی روش‌های تعریف شده است که با توجه به نوع محصول و نوع درخت و گیاه از آن استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. روش تزریقی: یکی از انواع کودها که آمونیاک و یا آمونیاک مایع نامیده شده است باید به صورت تزریقی وارد خاک شوند. در حال حاضر از این نوع روش کود دهی در ایران استفاده نمی‌شود.
  2. روش پراکندن: یکی دیگر از روش‌های کود دهی به صورت پراکندن است. در این روش کود به صورت دستی یا با استفاده از هواپیما، قبل و بعد از کشت محصول به زمین و گیاه اضافه می‌شود.
  3. روش نواری: کوددهی به این روش فقط در گیاهانی که به صورت وجینی و ردیفی کاشته شده است استفاده می‌شود.
  4. روش کناری: در این روش کود دهی، کود را در اطراف ردیف‌های کاشته شده می‌ریزند. از این روش برای دادن کود سرک به گیاهان استفاده می‌شود.
  5. روش محلول در آبیاری: در این روش کود در آب آبیاری حل شده و با استفاده از آب آبیاری باران و یا به صورت آبیاری قطره‌ای به گیاهان می‌رسانند.
  6. روش محلول پاشی: در این روش که بیشتر برای کودهای میکرو کاربرد دارد، کودها را در آب حل می‌کنند و با استفاده از محلول پاش بر روی گیاهان به صورت یکدست پخش می‌کنند.
  7. روش چالکود: در این روش، که یکی از بهترین روش‌ها برای کود ارگانیک به شمار می‌رود، در اطراف درخت با توجه به بزرگی آن چاله‌هایی حفر می‌شود و کود درون آن ریخته شده و در اطراف درخت چال می‌کنند. این روش نسبت به روش پخش سطحی از مزیت‌های بالایی برخوردار است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *