پسماندهای شهری و تبدیل شدن به کود بیوکمپوست

پسماندهای شهری و تبدیل شدن به کود بیوکمپوست

کود بیوکمپوست همان گونه که در مقاله‌های قبلی صحبت شده است از پسماندهای شهری و یا روستای تهیه می‌شود که قابلیت تهیه آن به صورت خانگی نیز وجود دارد. این کودها به خاطر اینکه مواد آلی غنی شده را در خود جای می‌دهند و از نظر کمی بسیار مفید می‌باشند در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند..

تهیه کود ارگانیک بیوکمپوست یک روش بسیار خوبی برای کاهش آلودگی‌های محیطی و همچنین کمک به تبدیل شدن مواد مفید به کود و استفاده از آن‌ها در کشاورزی است. این کودها در عین مفید بودن به خاطر اینکه به روش‌های مکانیزه تهیه می‌شوند بهداشتی بوده و مواد آلی موجود در آن‌ها توسط ذرات ریز غنی سازی می‌شوند.

کاهش آلودگی‌های محیطی یکی از اصلی‌ترین دلیل تبدیل پسماندهای خانگی، سبزیجات و غیره به کود می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

پسماند چیست؟

در تعریف پسماند، به این نکته می‌توان اشاره کرد موادی که دیگر کارایی ندارند و دور ریخته می‌شوند به عنوان پسماند در طبیعت یافت می‌شوند مواد تشکیل دهنده پسماندها، تمام ضایعات به جز فاضلاب‌ها را در بر می‌گیرد که به دسته‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، خطرناک و غیره نامیده می‌شوند.

این پسماندها در گذشته نیز وجود داشت ولی به خاطر اینکه زندگی‌های افراد و جامعه به شکل ساده و بدون نیاز به صنعت و غیره بود نگرانی‌های خاصی به دنبال نداشت و به راحتی آن‌ها را می‌توانستند بازیافت کنند ولی با افزایش جمعیت و هم اینکه کارخانجات و صنعت پیشرفت کرد، پسماندهای زیادی به محیط زیست وارد شد که این یک خطر بزرگ برای جامعه بشری به حساب می‌آید.

پسماندهای شهری و تبدیل شدن به کود بیوکمپوست

کارشناسان برای حل معضل آلودگی محیط زیست، به بازیافت پسماندها روی آورده‌اند و با تحقیقات انجام شده به این امر مهم دست یافته‌اند که می‌توان این مواد را به صورت کودهای کمپوست به طبیعت بازگرداند و استفاده‌ی مفیدی از آن کرد.

آشنایی با کودهای کمپوست

کودهای کمپوست از پسماندهای شهری و صنعتی تولید می‌شوند که از انواع مختلفی نظیر کودهای گیاهی، دامی، بیوکمپوست و غیره تشکیل شده است.

این کودها با توجه به مواد موجود در خود دسته بندی می‌شوند که یکی از بهترین نوع کودهای مصرفی در کشاورزی کودهای بیوکمپوست است.

مفهوم بیوکمپوست

یکی از مهم‌ترین کودهای تولید شده به روش کمپوست، بیوکمپوست نامیده می‌شود که با توجه به روش‌های نوین اقدام به تهیه آن شده است. در این روش با توجه به مواد آلی موجود در پسماندها اقدام به پرورش ذرات ریز مفید می‌کنند که بعد از رشد به غنی سازی مواد آلی در پسماند کمک می‌کنند. این موجودات ریز که ارگانیسم‌ها هستند با از بین بردن مواد مضر پسماندها در بازیافت ضایعات کمک شایانی می‌کند.

با استفاده از ارگانیسم‌ها می‌توان به غنی‌تر شدن مواد آلی موجود در کودها کمک کرد. این نوع کود به دلیل اینکه مواد الی آن تجزیه و غنی سازی شده است برای گیاهان و خاک مفید بوده و می‌تواند در تأمین مواد معدنی مورد نیاز خاک و گیاهان به آن‌ها کمک کند.

این ویژگی‌های کودهای بیوکمپوست می‌تواند به رشد سریع‌تر گیاهان، نگهداری آب با حجم بالا، بدون هیچ گونه بود و سبک وزن اشاره کرد.

تولید بیوکمپوست

پسماندها و مواد زائد و اضافی صنعتی، شهری، گیاهی و غیره که قابلیت تبدیل به کود را دارند برای اینکه با فرایند تبدیل به کود پیش روند باید مدت زمان طولانی که حدوداً سه تا شش ماه زمان لازم است را سپری کنند تا به کود کمپوست تبدیل شوند. این فرایند به دلیل اینکه زمان بر است کار سختی به حساب می‌آید.

با استفاده از این روش، کودهای کمپوستی بوی بد را در خود حفظ می‌کنند و برای گیاهان و خاک به نسبت کودهای بیوکمپوست کمتر مفید می‌باشند. چرا که در تهیه‌ی کود بیوکمپوست اصل تولید بر غنی سازی مواد آلی است.

با استفاده از سایت‌های تولید کود بیوکمپوست، می‌توان بوی بد کودها را از بین برد و یک کود کاملاً بهداشتی و تهیه کرد که از نظر کیفی با استانداردهای بین المللی هم خوانی دارد. تهیه این کود با کمترین هزینه امکان پذیر است و حداکثر زمان مورد نیاز برای تهیه یک ماه است.

وقتی که از کودهای بیوکمپوست در کشاورزی استفاده شود می‌توان بازدهی و تولید محصولات مرغوب را افزایش داد و با هزینه‌ی کمتر محصولات بیشتری را تولید کرده و درآمد حاصله افزایش پیدا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *