معایب کود آهن مصرف شده در کشاورزی

معایب کود آهن مصرف شده در کشاورزی

معایب کود آهن مصرف شده در کشاورزی

برای داشتن یک محصول خوب و با کیفیت باید از مواد مغذی مورد نیاز درخت و گیاه استفاده شود. استفاده کردن از کود آهن نیز می‌تواند به این امر کمک زیادی نماید. در واقع وقتی که گیاه شما دچار برخی از حالت‌های پژمردگی شد باید توجه کنید که ممکن است که این گیاه دچار کمبود مواد مغذی شده است.برای بهتر تشخیص دادن کمبودهای آن بهترین راه کمک گرفتن از متخصصین بوده و همچنین مشورت کردن با افراد با تجربه که می‌تواند به شما راهنمایی درستی را ارائه نمایند تا کود ارگانیک تهیه نمایید. همان گونه که استفاده کردن از کودهای شیمیایی برای گیاه مفید است و می‌تواند آن را از نابودی دور کند، استفاده کردن بیش از اندازه ضررهای بسیار زیادی برای گیاه و درخت دارد. پس باید در مقدار دوز مصرفی با توجه به شرایط محیطی، اندازه و هکتار زمین کشاورزی و … دقت شود.

در این مقاله در رابطه با مطالبی که برای مصرف‌های بیش از اندازه انواع کود مثل کود آهن برای درختان و گیاهان در بر دارد مطالبی را عنوان می‌کنیم که امیدواریم برای شما مورد قبول بوده و مفید باشد.

کود آهن و استفاده از آن

کود آهن برای درخت و گیاه در مقدار بسیار کمی مورد نیاز است. ولی در صورت کمبود آهن گیاه به شدت باعث آسیب رسیدن به سبزینهٔ گیاهان شده و آن‌ها رو به زردی می‌روند. چرا که مواد مغذی آهن کمک می‌کنند تا کلروفیل گیاه تولید مناسبی داشته باشد. این ماده برای سبزینه شدن گیاهان و درختان بسیار مؤثر است و وقتی که به درستی تولید نشود باعث زرد شدن برگ‌ها و کم رنگ شدن سبزینهٔ گیاهان می‌شود.برای اینکه گیاهان خود را از مشکلات کمبود مواد مغذی دور نگه دارید باید به صورت منظم به آن‌ها رسیدگی کرده و در صورت مشاهدهٔ هر گونه تغییری اقدام به فرآیند درمان نمایید. امروزه به دلیل اینکه کشاورزی جزی از سرمایهٔ ایرانی است و برای هر کشاورزی حفظ و نگهداری از محصول بسیار اهمیت دارد توجه به ویژگی‌های خاک، اصلاح خاک برای کشاورزی بهتر، آبیاری منظم و با کیفیت، کود دهی گیاهان و درختان به صورت منظم و در تایم مناسب و … از جمله نکاتی است که می‌تواند به بالا رفتن تولیدات در کشاورزی کمک نماید.

معایب استفاده بیش از حد از کود آهن

هر کودی در کنار سودی که برای درختان و گیاهان دارد می‌تواند معایبی را نیز در بر داشته باشد. به این صورت که شما باید تمام نکات استفاده از کود آهن را در نظر بگیرید.

  • زمان مناسب استفاده از کود
  • مقدار نیاز درخت و گیاه به کود
  • جوان‌تر بودن گیاه و یا مسن‌تر بودن آن
  • توجه به خاکی که محصول در آن کشت شده است.
  • رفع مشکلات برای جذب آهن

در واقع کمبود آهن در گیاه به معنای کمبود آهن در خاک نیست. بلکه در بیشتر موارد خاک نمی‌تواند آهن را به مواد مغذی مورد نیاز گیاه تبدیل کرده و همین امر باعث می‌شود تا گیاه دچار کمبود شود. خاک یکی از عوامل اصلی در صنعت کشاورزی محسوب می‌شود و برای آن که کشت و برداشت درستی از محصولات کاشته شود انجام شود نیاز است تا بررسی‌های دقیقی در این زمینه توسط کارشناسان انجام گیرد.

کود آهن

معایب کود آهن مصرف شده در کشاورزی

چگونگی استفاده از کود آهن کلات یا مایع

کودهای آهن به دو صورت مایع و کلات (جامد) در فروشگاه‌های تعاونی کشاورزی به دست کشاورزان و مصرف کنندگان می‌رسد. در واقع داشتن کود آهن تنها نیم تواند مشکل گیاهان را رفع و رجوع کند به همین جهت باید به مقدار استفاده، چگونگی استفاده و … نیز توجه شود.برای اینکه به سبز شدن برگ‌های درختان کمک کنید می‌توانید از کود مایع آهن استفاده کرده و با سم پاش، آن را بر روی گیاهان پاشیده تا به کمبود آهن محصول کمک کند. اگر مشکل از خاک باشد و گیاه نتواند مواد آهنی خاک را تجزیه نمایید بهتر است از کود مایع برای کمبود استفاده کنید. لازم است بدایند که آهن با تابش آفتاب تجزیه شده و راحت‌تر مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد. کود مایع به دلیل جذب راحت‌تر و تجزیه سریع‌تر پیشنهاد می‌شود که قبل از طلوع آفتاب بر روی گیاهان پاشیده شود تا در هنگامی که آفتاب بر روی آن‌ها تابیده می‌شود زودتر جذب گیاه شوند.تفاوت کودهای جامد و کودهای مایع در این گزینه نهفته است که، کودهایی که به صورت جامد هستند می‌توان با مخلوط کردن با مایعات نیز استفاده نمود ولی کودهای مایع چنین قابلیتی ندارند. لازم است بدانید که کودهای جامد در زیر خاک و کنار ریشه گیاهان قرار داده می‌شود و با کمک آبیاری به ریشه گیاه می‌رسد.

نکته آخر

برای اینکه بتوانید از آسیب‌های جدی مصرف کود در دوز بالا محصولات خود را حفظ کنید بهتر است تا در دوز و مقدار کمتر از کود آهن و یا هر نوع کود دیگری استفاده نمایید. دوز کمتر می‌تواند به گیاه شما کمک کرده و یا موجب آسیب دیدن آن نشود ولی وقتی که کود در مقدار بالایی استفاده می‌شود ممکن است آسیب‌های زیادی به سیستم گیاه وارد کرده و باعث شود تا گیاه رشد خوبی نداشته و به مرور از بین برود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *