پرورش گیاهان با کود ارگانیک و هیومیک

پرورش گیاهان و سبزیجات با کود ارگانیک و کود هیومیک

پرورش گیاهان و سبزیجات با کود ارگانیک و کود هیومیک

در دنیای کشاورزی پرورش میوه، سبزیجات و محصولات زراعی و باغی با واژه های آشنایی به صورت “کود ارگانیک” یا “کود هیومیک” برخورد می‌کنیم. هر یک از این ها، بهترین کودهای کشاورزی در جایگاه خود هستند؛ ویژگی ها و مزایایی دارند و کشاورزان با توجه به نیاز گیاهان، از کودهای ارگانیک یا هیومیک استفاده می ‌کنند. تشخیص اینکه کدام یک از این کودها برای چه گیاهانی مناسب است و چه مقدار باید مصرف شود، بر عهده کارشناس کشاورزی، باغداری یا کشاورز مربوطه می باشد.

همانطور که از نام این واژه ها می توانید متوجه شوید، کودهای ارگانیک به کودهای کشاورزی گفته می‌شود که اساس آنها را مواد آلی معدنی و ترکیبات طبیعی مواد غذایی تشکیل داده‌اند. در مقابل، کودهای هیومیک، ماهیت شیمیایی دارند و حاوی اسید هیومیک، اسید فولویک و هیومیک هستند. هر دو گروه کودهای کشاورزی برای رشد گیاهان و تامین مواد مغذی در خاک بسیار ضروری هستند.

پرورش گیاهان با کود ارگانیک و هیومیکمزایای کود ارگانیک برای پرورش سبزیجات و گیاهان

کودهای ارگانیک یا کودهای آلی، باعث بهبود شرایط خاک و بهره وری فرایند پرورش سبزیجات و گیاهان محسوب می شوند و می توانند منبع غنی برای کربن دی اکسید باشند. مواد مغذی در کودهای ارگانیک برای تامین مواد آلی و ریزمغذی های مورد نیاز گیاه، بسیار مفید است. در راستای استفاده از این کودها، نیاز به استفاده از سموم دفع آفات، کاهش پیدا می‌کند.

در مقایسه با کودهای معدنی، انواع کود ارگانیک، خاک بهتری را فراهم می کنند، بنابراین امکان برداشت محصولات مرغوب تر فراهم می شود. اگر از این کودها برای مزارع کشاورزی استفاده شود، جذب نیتروژن و فسفر از خاک افزایش پیدا می کند و شرایط رشد ریشه ها بهتر می شود.

نکات مهم در پرورش سبزیجات با کودهای ارگانیک

اهمیت باغبانی ارگانیک و فعالیت های کشاورزی به طور فزاینده ای آشکار شده است. این مسئله برای پرورش سبزیجات و گیاهان بسیار اهمیت دارد، به ویژه در کشت گلخانه ای یا پرورش در خانه. مردم جامعه، آگاهی بیشتری درباره محصولات ارگانیک و کشاورزی سالم به دست آورده اند و تمایل دارند محصولاتی را خریداری کنند که کمتر در معرض مواد شیمیایی و سموم دفع آفات بوده است. همانطور که می دانید استفاده از کودهای کشاورزی و آفت‌کش‌ها یا سموم شیمیایی می‌تواند مشکلات زیست محیطی را ایجاد کند. این مواد به داخل زمین نفوذ می‌کنند وارد آب های زیرزمینی می شوند و می توانند منابع آبی رودخانه را آلوده کنند و از همه مهمتر، بر روی رشد گیاه تاثیر منفی خواهند گذاشت.

پرورش گیاهان با کود ارگانیک و هیومیک

 انواع کود ارگانیک از نظر عملکردی بسیار با کود شیمیایی متفاوت است. کودهای ارگانیک، محصولات جانبی از از سبزیجات، حیوانات یا مواد معدنی هستند؛ به طور طبیعی تجزیه می شوند و مواد مغذی و معدنی را در اختیار ریشه گیاهان در خاک قرار می دهند. اگر از این کودها در پرورش گیاهان و سبزیجات استفاده شود، مواد مغذی به تدریج در اختیار گیاه قرار می گیرد و به این ترتیب رشد بهتری خواهد داشت.

 یکی از مهمترین کاربردهایی که برای انواع کود گیاهی معرفی شده است، استفاده از آن برای زمین های چمن است. این کودها، رطوبت خاک را حفظ می کنند و موجب رشد بهتر چمن ها و زیباتر شدن آنها می شوند. استفاده از انواع کودهای ارگانیک، یک راهکار باغبانی سازگار با محیط زیست است. اثرگذاری این کودها به زمان بیشتری نیاز دارد.

اگر شما یک باغچه خانگی داشته باشید به راحتی می‌توانید خاک باغچه را با کودهای ارگانیک سازگار کنید و شرایط را برای کاشت سبزیجات مورد علاقه خود فراهم نمایید. حدود سه هفته قبل از کاشت بذرهای اولیه، کود گیاهی را به باغچه اضافه کنید و مراقبت های لازم را پس از کاشت انجام دهید. بهترین محصولات با انواع کودهای ارگانیک و کودهای هیومیک، قابل برداشت هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *