کود درختان سیب

شما چه نوع کودی در درختان سیب استفاده می کنید؟

صرفه جویی

پرورش سیب های در حال رشد در باغچه حیاط خلوت خود یک تجربه ی ارزشمند و فوق العاده است. یقینا سیبی که از  میوه فروشی تهیه میکنیم  هرگز به اندازه میوه ای که خودمان پرورش میدهیم خوشمزه و خوش طعم نیست .  درختان سیب برای تولید محصول بهتر، سالمتر و خوش طعم تر نیازمند کود ارگانیک و سالم  و لقاح مناسب میباشد. درک انواع کودهای موجود – و بهترین چیز برای سیب های خانگی – می تواند به شما در انتخاب بهترین کود برای درخت سیب کمک کند.

فاکتورهای تغذیه ای

نیتروژن مهمترین ماده مغذی در برنامه باروری سیب است و باید سالانه استفاده شود.  وجود مواد مغذی برای رشد درختان حیاتی است و معمولا باید جایگزین آن در خاک شود.

فسفر که از عمق خاک گرفته میشود میبایست  آن را در عملیات کوددهی اضافه کنید میبایست توجه داشت که کوددهی سطحی به ندرت به مناطق خاکی عمیق خاک منتقل می شوند ولذا میبایست به نحو موثر مصرف شود.

عنصر پتاسیم برای اندازه، رنگ و طعم خوب میوه ضروری است که وجود پتاسیم در کود باعث تقویت سختی زمستان و سلامت درختان می شود. لذا با توجه به شرایط باغ ضروری است که در زمان مناسب مصرف شود.

 کوددرختان سیب

انواع کود

کود ها ممکن است ارگانیک یا غیر ارگانیک باشند ، اما مواد مغذی درختان شما یکسان هستند. هر دو نوع را می توان به خاک و یا اسپری به برگ سیب اعمال کرد. فرم های خشک نیز در دسترس هستند و همچنین چندین کود ارگانیک مایع، از جمله امولسیون ماهی و کنسانتره های جلبک دریایی.

کمپوست نیز ممکن است برای تامین مواد مغذی کم مصرف برای باغات خانگی استفاده شود.

آزمایش خالص مواد مغذی مورد نیاز شما را تایید می کند و مقدار مواد مغذی و فرم هایی را که ممکن است برای استفاده بهترین راهکار باشد توصیه می کند. آزمایشگاه خاكی خود را حتما انجام دهید  زیرا در حالی كه سیبها در حال رشد هستند برگه آزمایشگاه  توصیه هایی عالی برای سیب ارائه می دهند.

 

مواد لازم برای کود

درختان سیب  نیاز به نیتروژن، فسفر و پتاسیم –  این سه عنصر به مقدار در کیسه های کود و همچنین مواد معدنی مختلف است. برای تولید کنندگان خانگی، کود باید دارای نسبت نیتروژن بالاتر به رشد سالم سوخت باشد. کود کنسروی 20-10-10 مناسب برای سیب است. یک قاعده کلی برای باغ های کوچک،از 450 گرم تا حداکثر 2700 گرم کود در هر سال سن درخت به فرمول کودی 10-20-10 برای  هر درخت مورد نیاز است.

توجه کنید حتما هنگام کار با کود، همیشه از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید .

 کوددرختان سیب

 

نکات کاربردی

کودهای خشک را به خاک تزریق کنید و آن را در زیر درخت به صورت چال کود در مکان دایره خیالی ( اصطلاحا سایه انداز درخت)  در حال رشد درخت استفاده کنید. درختان سیب با رقابت کمتری از چمن و سایر گیاهان رشد می کنند. اگر دانه های گیاهان یا زمین های دیگر و بوته ها با درختان سیب باغتان رقابت کنند، ممکن است کود اضافی مورد نیاز باشد. کودهای مایع طراحی شده برای آبیاری باید برای پوشش همان منطقه مورد استفاده قرار گیرد. هر کود ارگانیک و  یا غیر ارگانیکی که مصرف میکنید باید در هنگام مصرف حداقل 15 سانتی متر از تنه درخت فاصله داشته باشد. کودهای قابل محلول پاشی آماده برای استفاده در باغ های خانگی می تواند بر روی برگ های درختی اسپری شود.

زمان بندی کود

هر کدام از انواع کودهایی که برای مصرف انتخاب میکنید میبایست در زمان معینی مورد استفاده قرار گیرند

اولین کاربرد باید در اوایل بهار در شکل گیری جوانه باشد. بعد از قرار دادن میوه باید برنامه دوم را در اواخر بهار انجام دهیم. اگر درخت جوان است یا اگر هیچ دلیل دیگری برای آن تعیین نشده باشد، برنامه دوم ممکن است حذف شود. اواسط تابستان آخرین بار برای باروری است. پس از آن، رشد ضعیف که ممکن است حساس به آسیب یا بیماری زمستانی منجرشود که در این صورت حتما میبایست بعد از برداشت درختان را مورد تغذیه کودی قرار داد.

نکات قابل توجه

درختانی که به شدت فرسوده شده اند، در سال جاری، نیترات بیشتری نیاز خواهند داشت. از آنجا که بعضی از نیتروژن ها در درختان ذخیره می شوند، کود از نوع سبک تر ممکن است بعد از هرس سنگین در تابستان اول استفاده شود و میبایست یک برنامه منظم نیتروژنی برای  سال بعد را از سر بگیریم.

حتما میبایست رشد شاخه ها را نظارت کرد بدین صورت که رشد شاخه  متوسط میبایست 20 تا 30 سانتی متر در سال باشد . اگر رشد کمتر باشد، حتما باید افزایش مقدار کمی در نیتروژن مصرف بهاره را در نظر گرفت. پس مصرف  کود نیتروژن بیشتر از کودهای دیگر باشد .

از جمله کودهای بسیار مناسب برای نهال میتوان به کود 21-0-0 اشاره کرد که برای درختان تازه کاشته تا زمانی که آنها  به سه سالگی میرسند مفید هستند. از سال  چهارم میتوانید برنامه درختان بالغ را در دستور کار خود قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *