نقش اسید هیومیک در پرورش حیوانات

کود اسید هیومیک مایع می توانند به طور موفقیت آمیز به عنوان یک افزودنی در خوراک حیوان مورد استفاده قرار گیرند. مطالعات مختلف تحقیقاتی انجام شده در سراسر جهان، نتایج مثبتی در رابطه با استفاده از اسیدهای هومیک به عنوان ماده خوراکی ارگانیک نشان دادند. افزایش وزن زنده حیوانات، افزایش سرعت رشد، افزایش مصرف خوراک و نسبت تبدیل غذا و مقاومت قوی تر نسبت به بیماری ها نتایج مشترک این آزمایش ها است. با بهبود عملکرد سیستم ایمنی حیوانات، به خصوص حیوانات جوان، اسید های هومیک همچنین میزان بروز بیماری های روده ای و اسهال را کاهش می دهند.

 

افزایش تولید انبوه حیوانات در سراسر جهان اثرات نامطلوب بر طبیعت حیوانات، یعنی رشد طبیعی حیوانات و سیستم ایمنی بدن آنها را داشته است. اول ویتامین ها، سپس آنتی بیوتیک ها و در نهایت هورمون ها به عنوان پروموترهای رشد در تولید دام استفاده می شود. با این حال، به تازگی، اثرات منفی چنین پروموترهای رشدی بر سلامت حیوانات و انسانها از طریق مطالعات مختلف و همچنین موارد واقعی در زندگی این جانداران نشان دهنده این موضوع است.

در نتیجه افزایش فشار مصرف کنندگان و به ویژه نگرانی ها در مورد افزایش مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها، ممنوعیت استفاده از رشد دهنده های آنتی بیوتیک در خوراک حیوانات اخیرا در آلمان شروع شده است. در سال 1998، اتحادیه اروپا آنتی بیوتیک های مهم در پزشکی انسانی را به عنوان پروموتر های رشد در تولید دام ها ممنوع کرده است.

 

شواهد قابل توجهی وجود دارد که زرادخانه های آنتی بیوتیکی به علت توسعه ارگانیسم های مقاوم در حال کاهش است. میکروارگانیسم های بیشتری که به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند، خطر ابتلا به بیماری های عفونی نامطلوب را افزایش می دهد. وجود بیش از حد از آنتی بیوتیک ها نه تنها در پزشکی انسان، بلکه در خوراک دام نیز علت اصلی مقاومت آنتی بیوتیک در بیماری های غذایی است.

 

تقریبا 80٪ از آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دامداری امروزه برای درمان حیوانات بیمار مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه صرفا برای رشد موثر جوجه ها، گاو و خوک ها است.

 

همانند آنتی بیوتیک ها، استفاده از هورمون ها در خوراک حیوانات نیز می تواند تاثیر مستقیم بر سلامت انسان ها از طریق مانده های آنها در محصولات حیوانی داشته باشد. امروزه این اثرات هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

 

تعدادی از مواد افزودنی خوراک دام در بازار وجود دارد که حاوی هیچ ماده ضد میکروبی یا هورمون نیستند. اینها به طور عمده پروبیوتیکها، پیشبیتوسیسها، عصارههای گیاهی و اسیدهای آلی هستند که در حال حاضر از رشد مجدد منافع پس از ممنوعیت آنتی بیوتیکها در سراسر اروپا برخوردار هستند. با این حال، این مواد نقص خاصی را در رابطه با اثرات آنها بر سلامت حیوانات و ارتقاء رشد آنها نشان می دهد.

نتایج مصرف کودکو را از اینجا مشاهده نمایید.

پروبیوتیک ها هیچ فعالیتی را به جز فراهم کردن میکروارگانیسم های مفید برای میکرو فلور طبیعی سیستم گوارش انجام نمی دهند. تاثیر پیشبیتیک ها نیز محدود به حمایت از رشد میکرو فلورا است. هر دو پروبیوتیک و پیش بیوتیک اثرات اثبات شده بر روی سیستم ایمنی حیوانات و اثرات مضر بر غشای مخاطی دستگاه گوارش ندارند. آنها همچنین هیچ اثری ضد باکتری یا ویروسیدی بر روی پاتوژن ها ندارند. مطالعات مختلف عملکرد نشان داده است که هر دو پروبیوتیک و پیش بیوتیک قادر به نشان دادن اثرات قابل توجهی بر رشد حیوانات ندارند.

 

اعتقاد بر این است که عصاره های گیاهی برای سیستم گوارش مفید هستند، اما مکانیسم عملکرد آنها به طور کامل شناخته نمی شود و باید برای هر محصول تحت این دسته متفاوت باشد. اسیدهای ارگانیک به عنوان پروتئین های رشد به عنوان عوامل محافظتی بهتر عمل می کنند.

اسیدهای هومیک به عنوان خوراک حیوانات

استفاده از اسیدهای هومیک در خوراک حیوانات، دارای مزایایی برای سلامتی و رشد حیوانات است. اسیدهای هومیک، رشد باکتری های بیماریزا را مهار می کنند، بنابراین سطح مایکوتوکسین ها کاهش می یابد. آنها بهبود هضم پروتئین و استفاده از کلسیم و عناصر ریز مغذی را بهبود می بخشد. اسیدهای هومیک سلامتی روده، جذب مواد مغذی، وضعیت تغذیه ای و پاسخ ایمنی در حیوانات را بهبود می بخشد.

اسیدهای هومیک نیز باعث افزایش هضم در رژیم غذایی می شوند، که باعث می شود که به میزان قابل توجهی در داخل صفاق (روده بند) کمک شود، که باعث کاهش میزان دفع نیتروژن و بوی کمتر می شود. با بهبود هضم و استفاده از مواد غذایی، اسیدهای هومیک باعث بهبود شرایط معده و روده حیوانات می شوند. از این روی نتیجه می شود که علاوه بر بهبود عملکرد فیزیکی و مالی، اسیدهای هومیک نیز با بهبود هضم شدن تاثیر مثبتی بر محیط می گذارند.

 

جایگزینی آنتی بیوتیک ها با اسیدهای هومیک به عنوان پروموتر رشد در خوراک حیوانات، هیچ گونه افت عملکرد در حیوانات را ایجاد نمی کند. برعکس، فاکتورهای عملکرد (افزایش وزن روزانه زنده، مصرف خوراک، نسبت تبدیل غذا و میزان ریزش مدفوع ) حیوانات به طور قابل توجهی بهبود می یابند.

تست ها نشان داده اند که استفاده از اسید های هومیک به عنوان مکمل های خوراک حیوانات منجر به افزایش تولید شیر و افزایش درصد پروتئین شیر در گاوهای شیری می شود.

همچنین باعث بهبود راندمان خوراک، کاهش هزینه های خوراک، کاهش جمعیت پرواز و کاهش هزینه های کنترل حشرات می شود. علاوه بر این، وزن شيردهی افزايش يافت و افزايش وزن در گاوهاي لبني .

در کل، اسیدهای هومیک باعث افزایش مقاومت حیوان در مقابل عوامل استرس مانند گرما می شود.

 

یکی از اثرات مفید اسید هومیک در حیوانات، افزایش پاسخ کلی ایمنی در حیوانات است. با بهبود عملکرد سیستم ایمنی در حیوانات، اسیدهای هومیک قادر به کاهش میزان بروز اسهال و سایر اختلالات گوارشی به میزان قابل توجهی هستند و همچنین به منظور بهبود دفاعی حیوانات در برابر عوامل بیماریزای مانند E. coli.

برای اطلاع از قیمت کود ارگانیک  اینجا کلیک کنید.

اثرات مشاهده شده اسید هومیک بر حیوانات

1-پوشش غشاء مخاطی و اثرات مضر

اسیدهای هومیک قادر به ایجاد یک فیلم حفاظتی بر روی اپیتل خفیف دستگاه گوارش در برابر عفونت ها و سموم هستند. ساختار ماکرو کلوئیدی از اسیدهای هومیک محافظت خوبی بر روی غشای مخاطی معده و روده، مویرگی های محیطی و سلول های مخاطی است. در نتیجه این روند، جذب متابولیت های سمی کاهش می یابد و یا به طور کامل از بین می رود، به ویژه پس از عفونت، در مورد باقی مانده مواد مضر در خوراک حیوانات و یا زمانی که آن را به مواد غذایی جدید تبدیل شده است. علاوه بر این، اسید های هومیک همچنین به جلوگیری از از دست دادن بیش از حد آب از طریق روده کمک می کند.

 

2-اثرات ضد باکتری و ویروکسیده

اسیدهای هومیک توانایی تأثیر متابولیسم پروتئینها و کربوهیدراتهای میکروبها را به وسیله وسایل کاتالیزوری دارند. این منجر به یک اثر ویرانگر مستقیم علیه سلول های باکتری یا ذرات ویروس می شود. مکانیسم دوم مربوط به پیوندهای بینابینی مولکولهای پروتئینی باکتری (سموم) میکروب های عفونی است. تاثیر سمی آنها بر فرآیندهای فیزیولوژیکی سلول های غشای مخاطی می تواند به طور قابل توجهی ضعیف شود و یا حتی به طور کامل مسدود شود.

 

3-اثرات ضد التهابی

استفاده از پوست، روده یا زیر جلدی اسید های هومیک منجر به اثرات مهاری بر التهاب می شود. اعتقاد بر این است که توانایی مهار التهاب در ارتباط با گروههای فلاونوئید موجود در اسید هومیک است.

 

4-اثرات ضد انعطاف پذیر و جاذب

5-اثرات بر سیستم ایمنی بدن

اسیدهای هومیک باعث تحریک نیروهای مقاومت بدن و افزایش فعالیت فوگاکسیتوز می شود. اعتقاد بر این است که اثر القایی اجزای فنولی (گروه ها) اسید های هومیک مسئولیت اثرات ایمنی بدن را بر عهده دارد و اساس موفقیت درمان بیماری های به اصطلاح عامل در حیوانات جوان است. اثرات ارگوتوپیک اسیدهای هومیک باعث تثبیت فلور روده می شوند و لذا استفاده بهتر از مواد مغذی در خوراک حیوانات (بهبود بهره وری خوراک) را تضمین می کند. این باعث افزایش وزن حیوانات بدون افزایش میزان خوراک به حیوان می شود.

اسیدهای هومیک کاملا طبیعی هستند. استفاده از اسیدهای هومیک در خوراک حیوانات، هیچ گونه  باقی مانده  آنتی بیوتیکی یا مقاومت میکروبی را در بر نخواهد داشت. به طور همزمان، به عنوان یک نتیجه از تبدیل مواد غذایی بالاتر و افزایش جذب نیتروژن توسط حیوان، ضایعات نیتروژن و بوی کاهش می یابد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *