رابطه کود هیومیک با بیماری ریشه

رابطه کود هیومیک با بیماری ریشه

برای بررسی رابطه بین اثرات کاربرد کود ارگانیک اسید هومیک و حوادث بیماری های گوارشی ریشه گوجه فرنگی در خاک های گلخانه ای آلوده به پاتوژن های حاصل از خاک، مطالعه ای انجام شد. برای این منظور، مواد پودر تجاری حاوی 80 درصد اسید هیومیک و اسیدفولیک در آزمایش استفاده شده است. پس از استفاده از سه دوز مختلف (80، 160، 240 ميلي گرم ماده فعال، a.i.، Plant-1) با پنج تكرار، گياهان سالم و بيمار شمارش شدند و وزن ريشه ها براي تعيين رشد بيماري و نيز بلوغ ميوه ثبت گرديد. درصد بیماری در گروه شاهد به ترتیب 30.4 و در گروه های تحت درمان 29.6، 8.30.8 و 34.4 در مقایسه با دوزهای 80، 160 و 240 میلی گرم در لیتر بود. گیاه 1، به ترتیب. میانگین وزن تازه ریشه در گروه شاهد 110 گرم گیاه 1 بود در حالیکه گروه های تحت درمان به ترتیب 135، 156، 215 گرم گیاه 1 یافت شدند. نتایج به وضوح نشان داد که استفاده از اسید هومیک سبب افزایش وزن تازه ریشه شده و باعث ایجاد گیاهان در معرض حساسیت به پاتوژن های پوسیدگی ریشه می شود.

برای مطالعه مقاله نکاتی راجع به کود ارگانیک هیومیک و فولویک اینجا کلیک کنید.

معرفی

محتویات آلی خاک یکی از مهمترین قسمت هایی است که به طور مستقیم بر بارندگی و بافت خاک با ساختارهای پیچیده و ناهمگن آنها تاثیر می گذارد، هرچند که درصد کمی از وزن خاک را اشغال می کنند. آنها نقش بسیار مهمی را برای فعالیت های میکروبی در خاک و تجمع خاک بازی می کنند

در سال های اخیر، پیشرفت های زیادی برای بهبود کیفیت و کمیت در کشاورزی به دست آمده است. پیشرفت ها و پیشرفت های کشاورزی نه تنها به مکانیزاسیون و دانه های ترکیبی جدید وابسته است، بلکه همچنین باعث بهبود خواص خاک می شود که همچنین به افزایش بهره وری محصول کمک می کند. شرایط نامطبوع خاک برای رشد گیاه به طور کلی ناشی از عدم وجود محتوای آلی در خاک است. برای حل این مشکل، مواد هومیک در خاک ترکیه و همچنین در سایر نقاط جهان به منظور بهبود عملکرد محصول به خاک سپرده شده اند. برای مثال، آماده سازی کود ارگانیک اسید هومیک و فلوویک معمولا در بسیاری از گلخانه ها در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. اکثریت آنها در داخل کشور تولید می شوند، گرچه برخی از آنها وارد شده اند.

از نظر تولید کنندگان، این مواد شیمیایی درک شده و پذیرفته شده به عنوان یک نوع هورمون رشد را افزایش می دهد به جای بهبود شرایط شیمیایی و فیزیکی خاک. بنابراين، مصرف كنندگان از اين مرحله از مرحله زايمان تا پايان رشد رويشي استفاده مي كنند. به خصوص در فصل زمستان، این مواد به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند و به طور گسترده ای برای ترویج رشد ریشه در خاک های تحت تاثیر قرار دارند.

در بسیاری از مطالعات، آماده سازی کود های ارگانیک اسید هومیک و فلوویک باعث افزایش جذب عناصر معدنی شد، طول ریشه ها را افزایش داد و افزایش وزن خشک و تازه گیاهان زراعی با توجه به تاثیر مثبت کود ارگانیک هومیک بر رشد قابل مشاهده گیاهان، این مواد شیمیایی به واسطه مواد دیگر مانند سموم دفع آفات و غیره از سوی تولیدکنندگان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود، تولیدکنندگان بیشتر از این مواد استفاده می کنند.

تاکنون اثرات مفیدی از کود ارگانیک هومیک ذکر شده است، اما استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی ممکن است منجر به آلودگی محیط زیست و سایر پیامدهای ناخواسته در آینده نزدیک شود.

در این مطالعه ارتباط بین پاتوژنهای پوسیدگی ریشه گوجه فرنگی ناشی از Fusarium spp. و برنامه های کاربردی کود ارگانیک اسید هومیک پس از ایجاد بیماری در خاک های آلوده روشن شد.

مواد و روش ها

این مطالعه در خاک گلخانه ای گیاه انجام شد که در آن به شدت با Fusarium roseum و F. oxysporum f آلوده بود. اسپ بیماری های ریشه پوسیدگی ریشه در دو سال آینده در شهرستان فتیه بین سال های 2005-2006. قبل از آغاز آزمایش، متوجه شدیم که  گلخانه ای از طریق آزمایش های اولیه توانستند عفونت ها را در گیاهان گوجه فرنگی ایجاد کنند.

نهال های گوجه فرنگی از یک نوع محلی (MAY Beta Tomato M 1103 F1) به خاک گلخانه آلوده منتقل شدند. رشد برای دو هفته ادامه داشت تا قبل از کاشت درختان. سپس کود ارگانیک هومیک و اسیدفولیک اسید به عنوان 100 میلی لیتر با دوزهای 80، 160 و 240 میلیگرم به ازای هر گیاه 1 اعمال شد. دوز دوم به دوز و دوز سوم به سه دوز تقسیم شد و با فواصل 20 روزه اعمال شد. دلیل اصلی این برنامه به دلیل رفتار تولیدکنندگان است که مواد شیمیایی بیش از آن را اعمال کردند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *