انواع کود برای پرورش گیاهان

بالا رفتن حاصلخیزی خاک نیاز به ماده ی معدنی، آلی و بیولوژیک دارد که استفاده از این مواد باعث می شود که عملکرد خاک از نظر کیفی و کمی زیاد شود که به این مواد کود گفته می شود.

کود ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • شیمیایی
  • آلی یا ارگانیک
  • بیولوژیک یا زیستی

کود شیمیایی

کود شیمیایی دارای عناصری مانند ازت، فسفر، پتاس، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، مس و …. می باشد که هر کدام از این عناصر به نسبت مشخصی در کود وجود دارد و لازم است قبل از کود دادن به گیاه از عناصری که در آن استفاده شده است آشنایی درستی وجود داشته باشد.

نیاز گیاهان به کودهای شیمیایی متفاوت است که این نیاز از طریق آزمایش هایی که روی برگ و خاک کود انجام می شود، به دست می آید.

که البته استفاده از کود شیمیایی دارای عوارض و ضررهایی هست مانند تغییر کیفیت خاک، کاهش کیفیت و مقدار محصولات که در دراز مدت خود را نشان می دهد هم چنین استفاده از کودهای شیمیایی برای محیط زیست مناسب نیست و آسیب های جبران ناپذیری را به محیط وارد می کند.

توصیه می شود که برای پرورش گیاهانی با کیفیت از کود ارگانیک استفاده شود.

کود ارگانیک

کود ازت

گیاه ازت را به شکل های نیترات، یون آمونیم و اوره جذب می کند که بیشتر جذب ازت در خاک گیاه به صورت محلول است.

کود فسفر

عوامل مختلفی همچون روش کوددهی، بافت خاک، سابقه ی مصرف کود فسفر در میزان فسفری که باید استفاده شود تاثیر گذار است.

نکته ایی که لازم است در این مطلب به آن اشاره شود محدود بودن میزان حرکت و مقدار محلول بودن کود فسفر در خاک است از این رو لازم است کودهای فسفر را قبل از مرحله ی کاشت گیاه به خاک داده شود.

کود پتاسیم

خاک های شنی و اسیدی بیشتر در معرض کمبود پتاسیم قرار دارند. از دیگر خاک هایی که مقدار کود پتاسیم آن ها کم است خاک هایی هستند که مقدار برداشت گیاه در آن ها زیاد بوده است و آبیاری تحت فشار بر روی آن ها اعمال می شود. از مرسوم ترین کودهای پتاسیم سولفات پتاسیم است که بیشتر در بخش زراعت کاربرد دارد.

کود گوگرد

کمبود میزان کود گوگرد در خاک هایی که در معرض شستشوی مداوم هستند می توان مشاهده کرد از راه حل هایی که وجود دارد می توان به اضافه کردن کود گوگرد اشاره کرد.

کود ارگانیک

کودهای ارگانیک از مواد معدنی و مواردی تشکیل شده است که برای گیاهان ضروری و واجب است. هزینه ی تمام شده ی کود شیمیایی نسبت به کود ارگانیک بیشتر است. محصول و گیاهی که با استفاده از کود ارگانیک پرورش پیدا می کند به مراتب با کیفیت تر از سایر کودهاست استفاده از کودهای ارگانیک سبب خواهد شد محصولی مقاوم و با کیفیت تولید شود که از هر گونه مواد شیمیای در امان است و هیچ گونه خطری برا سلامتی بدن به وجود نمی آورد. مزیت های بیشمار فراوانی که برای کود ارگانیک وجود داد سبب شده است که فروش کود ارگانیک با استقبال خوبی همراه سود.

کود ارگانیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *