کود گوگرد

نقش کود گوگردی در رشد گیاهان

گیاهان و محصولات کشاورزی برای اینکه کیفیت خود را در رشد حفظ کنند نیازمند استفاده از کودهای مورد نیاز هستند. این کودها می‌تواند نیازهای گیاهان را برآورده کرده و در رشد بهتر آن‌ها تأثیر گذار باشد.

کود گوگردی نیز یکی از انواع کودهای مورد نیاز برای گیاهان به شمار می‌رود. این کود به گیاه کمک می‌کند که مقاومت خود را در برابر سرما حفظ کرده و رشد خوبی داشته باشد.

همچنین این کود کمک می کند که اسیدهای آمینه و پروتئین مورد نیاز گیاه تأمین شود. اگر گیاه دچار کمبود گوگرد باشد از نظر کمی و کیفی افت کرده و دچار مشکل می‌شود.

کود گوگرد

آشنایی با کود گوگردی

کود گوگرد همان گونه که گفته شد یکی از کودهای مورد نیاز گیاه و خاک می‌باشد. به خاطر اینکه در ایران خاک‌ها اکثراً به صورت قلیایی بوده و کمبود مواد آلی دارند، این امر باعث می‌شود مواد مغذی و ریز به کندی جذب گیاه شود و باید با استفاده از کودهای گوگردی به تغذیه گیاه کمک کرد.

کمبود گوگرد در خاک‌هایی که در خطر شستشو هستند بیشتر مشاهده می‌شود. در صورت مشاهده‌ ی هر گونه علائم کمبود گوگرد باید اقدام به استفاده از کود گوگردی کرد. این کودها بر اساس ph خاک تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام مناسب یک نوع خاک و گیاه است و در موقع خرید باید به این نکته توجه کرد.

معرفی انواع کود گوگردی

در این قسمت به معرفی انواع کودهای گوگردی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا در انتخاب آن ها دقت لازم را داشته باشید. لازم به ذکر است که برای خاک ‌هایی که قلیایی هستند بهتر است از کودهای سولفات سدیم یا جیپس به عنوان کود گوگردی استفاده کرد.

انواع کود گوگردی عبارت‌اند از:

  • سنگ گچ یا جیپس: این کود دارای 22 درصد کلسیم و 18 درصد گوگرد تشکیل شده است. این نوع کود علاوه بر تأمین کلسیم و گوگرد خاک، می‌تواند به کاهش ph خاک نیز کمک کند.
  • سولفات آمونیوم: این کود دارای 24 درصد گوگرد است. این نوع کود باعث می‌شود که اسید خاک مقداری افزایش پیدا کند که در این صورت نباید برای خاک‌های اسیدی استفاده شود.
  • پودر گوگرد: پودر گوگرد نیز قابلیت استفاده به جای کودهای گوگردی را دارد و برای گیاهانی همچون درختان انگور استفاده می‌شود.

کودهای گوگردی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به ذکر نام آن‌ها بسنده می‌کنیم:

کود گرانوله آلی، گوگرد گرانوله بنتونیت، گوگرد پودری، کود گوگردی گرانوله بنتونیت تیوباسیلوس

مزیت استفاده از کود گوگردی

در ادامه این بحث به مزیت‌های استفاده از گوگرد در کشاورزی می‌پردازیم. این کود در کشاورزی هم اکنون از فسفات نیز با اهمیت‌تر است و باید به این نکته توجه کرد که کود مورد نیاز گیاه را در زمان مناسب استفاده کرد.

از مزیت‌های استفاده از کود گوگردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بالا بردن قابلیت حلالی مواد غذایی مثل فسفر، آهن و …
  2. بالا بردن و کمک به بهبود آبیاری مزارع
  3. از بین بردن کمبود گوگرد گیاه و خاک
  4. اجتماع نیترات در محصولات کشاورزی کاهش پیدا می‌کند.
  5. کمک کردن به سلامتی محیط زیست و همچنین ضد عفونی کردن خاک کشاورزی

چگونگی استفاده از کود گوگردی درگیاه

وقتی که قصد استفاده از کود گوگردی در گیاه را دارید می‌توانید می‌بایست قبل از استفاده کود گوگردی را به سولفات تبدیل کنید و برای این کار باید از باکتری‌های تیو باسیلوس که در صورت هوازی در خاک زندگی می‌کنند استفاده کرد. ولی باید گفت متاسفانه به خاطر اینکه مواد آلی در خاک‌ها رو به کاهش است این نوع باکتری‌ها نیز در حال کمتر شدن هستند.در صورتی که مواد آلی به صورت کاملاً مناسب و کافی به خاک برسد، این امکان را به باکتری‌ها می‌دهد که شرایط تکثیر داشته باشند به همین خاطر باید برای اینکه تکثیر این باکتری‌ها در حال افزایش باشد به نکاتی توجه کرد.

  • به خاطر اینکه مواد آلی در خاک‌ها به حداقل ممکن رسیده است بهترین کار استفاده‌ ی کود گوگردی به همراه کود حیوانی است.
  • برای خاک‌هایی که مواد آلی در آن‌ها به شدت پایین است و کشاورز قادر به افزایش مواد آلی نیست و همچنین در خاک‌های فقیر نباید از این کودها استفاده کرد.
  • در هنگام استفاده از کودهای گوگردی باید توجه داشت که خاک از رطوبت کافی برخوردار باشد.
  • قبل از اینکه کود گوگردی را به خاک اضافه کنید از یک کارشناس کمک بگیرید تا درصد آزمون خاک را محاسبه کند و کود مناسبی برای خاک استفاده کند.

حرف آخر

کشاورزان محترم باید به خاطر داشته باشند که برای استفاده‌ی هر گونه کودی از جمله کود ارگانیک ، کود شیمیایی و یا کود هیومیک برای زمین‌های کشاورزی و محصولات خود، قبل از استفاده با یک کارشناس مجرب صحبت کرده و مقدار آزمون خاک را اندازه گیری کنند. چرا که استفاده ی بی رویه و یا حتی مقدار نا مناسب باعث می‌شود که گیاهان و محصولات کشاورزی دچار آسیب شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *