اهمیت کود گوگرد در خاک های شور

با توجه به اهمیتی که کشاورزی در جامعه ی امروزی دارد و اینکه سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی دارای اهمیت ویژه ای است استفاده کردن از انواع کودها برای حفظ و نگهداری محصولات از آفت و همچنین کمک به رشد و محصول با کیفیت به اوج خود رسیده است.
در این بین کود های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. کودهایی که در کشاورزی مصرف می شود برای از بین بردن افت ها و تقویت گیاهان بیشترین استفاده را دارد. در این بین خاک نیز به نوبه ی خود اهمیت ویژه ای در کشاورزی بر عهده دارد. از این رو کارشناسان به دنبال افزایش کیفیت خاک بر آمدند و هم اکنون به این موضوع پی برده اند که استفاده از کود های گوگردی می تواند خاک های مزارع و کشاورزی را تقویت کرده و همچنین شوری آن را کاهش دهد.
در ادامه این بحث با ما همراه باشید.

شما می توانید جهت مشاوره با کارشناسان ما برای استفاده از کودهای ارگانیک، کود اسید هیومیک و کودهای شیمیایی با ما تماس بگیرید.

شوری خاک چیست؟

 

شوری خاک چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در کشاورزی زیاد به گوش می خورد این است که خاک یک منطقه خاص شور است. ممکن است این سوال به وجود بیایید که این شوری خاک چیست؟
در واقع در بعضی زمین ها نمک موجود در خاک به قدری بالا می باشد که باعث می شود رشد گیاه کاهش پیدا کند و همچنین این شوری باعث می شود که گیاه نتواند آب مورد نیاز خود را از خاک بگیرد. این مشکل در زمانی رخ می دهد که خاک آب مورد نیاز خود را جذب کرده است. است.
یکی از روش هایی که می تواند کمک کند تا شوری آب کاهش پیدا کند استفاده کردن از آب های شیرین با روش آبیاری سنگین است.

علت های شوری خاک

خاک ها به خودی خود شور نمی شوند و در این راه عواملی تاثیر گذار هستند. کشاورزان باید دقت لازم را در این مورد داشته باشند و سعی کنند تا جایی که امکان دارد این شوری را از خاک های کشاورزی خود کاهش دهند.
از مهمترین عواملی که در شوری خاک تاثیر گذار هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• با استفاده از آبیاری می توان شوری خاک را افزایش داد.
• تاثیر آب های زیر زمینی و همچنین صعود موئینه ای در شوری خاک
• تبخیر شدن آب های آبیاری نیز در شوری خاک تاثیر گذار است.

مضرات خاک شور در گیاهان

وقتی که خاک مورد مصرف کشاورزی، جز آن دسته از خاک های شور باشد می تواند برای گیاهان مضرات زیادی داشته باشد این ضرر ها تاثیر زیادی بر روی محصولات و گیاهان و کم شدن کیفیت آن ها دارد.
• باعث کم شدن آب مصرفی در گیاهان می شود: به این صورت که شوری خاک اجازه جذب آب مورد نیاز را به گیاه نمی دهد و همین امر باعث می شود که گیاه روز به روز پژمرده تر شود.
• مسمومیت: در این بین برخی یون ها در خاک های شور وجود دارند که حجم بالایی از خاک را در بر می گیرد. وقتی این یون ها توسط گیاه جذب می شود باعث ایجاد مسمومیت در گیاه شده که یکی از مهمترین یون ها کلر و سدیم است.
• نداشتن تغذیه ی مناسب: همان گونه که گفته شد در خاک های شور یون هایی نظیر کلر و سدیم بالا می باشد و همین امر باعث می شود که رشد گیاه با مشکل روبرو شود.

اهمیت گوگرد در خاک های شور

گوگرد جز کودهایی به شمار می رود که از اهمیت بالایی در کشاورزی برخوردار است. یکی از فواید این کود، کاهش ph و شوری انواع خاک می باشد. در خاک هایی که شوری زیادی دارند می توان از گوگرد استفاده کرد چرا این کود در شوری و از بین بردن آن بسیار تاثیر گذار است.
وقتی که در منطقه ای خاک شور وجود دارد این نشان گر بالا بودن سدیم خاک است. این امر مشکلاتی را در خاک ایجاد می کند که در قسمت های قبل در مورد آن توضیح دادیم.
برای حل کردن این مشکل در خاک، استفاده کردن از موادی است که دارای خاصیت اسیدی بوده و اسید زا هستند. از مهم ترین مواد می توان به اسید سولفوریک و همچنین گوگرد اشاره کرد. استفاده از کود گوگردی در خاک باعث می شود غلظت خاک افزایش پیدا کند و همین امر باعث می شود که غلظت کلسیم افزایش یابد.
با افزایش کلسیم در خاک، باعث می شود که کلسیم جایگزین سدیم شود و سپس با آب شویی، سدیم خاک تا اعماق خاک فرو رود. به همین صورت، با کم شدن سدیم خاک، اثرات شوری نیز از بین می رود و می توان از خاک به صورت مناسب استفاده کرد.
کود های گوگرد که هم اکنون به عنوان یکی از اصلی ترین کودها در کشاورزی محسوب می شود کمک زیادی در کشاورزی می کند. ولی بهتر است در هنگام تهیه ی آن دقت لازم را داشته باشید و از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *