مقایسه کود شیمیایی با کود ارگانیک

هر دو کود ارگانیک و معدنی گیاهان را با مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سالم و قوی فراهم می کنند. با این حال، هر کدام حاوی ترکیبات مختلف است و این مواد مغذی را به روش های مختلفی عرضه می کنند. کودهای ارگانیک در طول زمان برای ایجاد یک محیط رشد سالم کار می کنند، در حالیکه کود معدنی باعث تغذیه سریع می شود. تعیین اینکه برای گیاهان شما بهتر است بستگی زیادی به نیاز گیاهان و ترجیحات شما از نظر هزینه و تاثیرات زیست محیطی دارد.

ترکیب بندی

کود حاوی مواد مغذی مورد نیاز در مقادیر زیاد: نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. با این حال، کودهای ارگانیک و معدنی این کار را از طریق مواد مختلف انجام می دهند. کودهای ارگانیک حاوی تنها مواد گیاهی یا حیوانی هستند که یا یک محصول جانبی یا محصول نهایی فرایندهای طبیعی مانند کود، برگ و کمپوست هستند.

کود معدنی، که به عنوان کود مصنوعی نیز نامیده می شود، مصنوعی تولید می شود و حاوی مواد معدنی یا مواد شیمیایی مصنوعی است. به عنوان مثال، کود نیتروژن مصنوعی معمولا از نفت یا گاز طبیعی ساخته می شود. فسفر، پتاسیم و سایر عناصر کمیاب در کودهای معدنی اغلب از زمین استخراج می شود. کودهای معدنی متعادل، که در همه سه ماده مغذی بالا هستند، معمولا محصولاتی مانند نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم، کلرید پتاسیم (پتاس)، سوپر فسفات تریپل و سولفات منیزیم (نمک های اپسیم) را شامل می شود.

در دسترس بودن مواد مغذی

کودهای ارگانیک مواد مغذی را آزاد می کنند تنها زمانی که خاک گرم و مرطوب است، که به نظر می رسد با زمان های گیاهان خود را بزرگترین نیاز است. با این حال، آنها بر اساس موجودات خاکی به تجزیه مواد ارگانیک تکیه می کنند، بنابراین مواد مغذی به آرامی آزاد می شوند تا از کودهای معدنی خارج شوند. این روش آزاد سازی آهسته ، ریسک شستشوی مواد مغذی را کاهش می دهد، اما برای تأمین مواد مغذی به گیاهان نیاز به زمان دارد. در مقابل، کودهای معدنی بلافاصله این غذا را به شکل گیاه آماده می کنند. با این حال، غلظت مواد مغذی خطر سوزاندن گیاه را افزایش می دهد و انتشار سریع مواد مغذی می تواند آنها را عمیقا در خاک و جدول آب قرار دهد، در حالیکه گیاهان نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

کاربرد

مواد مغذی و عناصر دقیق موجود در کود ارگانیک مانند کود یا کمپوست تنها در آزمایش  قابل حدس زدن است. این به این معنی است که شما یک برنامه نادرست ارائه می دهید که ممکن است نیازهای گیاهان را برآورده کند. در مقایسه، استفاده از کودهای معدنی ساده است، زیرا مقدار یک عنصر داده شده و میزان کاربرد شناخته شده است.

هزینه

کودهای ارگانیک بطور معنی داری بیش از کودهای معدنی هزینه می کنند، اما با گذشت زمان، این هزینه های اضافی را می توان از مزایای استفاده کرد. کودهای ارگانیک همچنان به بهبود خاک در مدت طولانی بعد از اینکه گیاهان مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده اند، ادامه می یابد. بنابراین، در صورتی که خاک شما با کودهای ارگانیک تغذیه می شود دارای ترکیب و بافت بهتری از خاکی است که از کودهای معدنی استفاده میشود است. بنابراین، در حالیکه کود معدنی در کوتاه مدت ارزان تر است، در بلند مدت به خاک افزوده می شود و میبایست هر سال مورد استفاده قرار گیرد.

اثرات زیست محیطی

کودهای معدنی بلافاصله در دسترس گیاهان خود قرار می گیرند، اما آنها در معرض شستشو قرار می گیرند؛ فرآیندی است که وقتی کود ها توسط باران یا آب آبیاری زیر سطحی ریشه های گیاه شسته می شوند، رخ می دهد. برنامه های کاربردی سنگین می توانند گیاهان خود را بسوزانند و غلظت نمک سمی را در خاک ایجاد کنند که می تواند عدم تعادل شیمیایی ایجاد کند. کود ارگانیک ممکن است غلظت بعضی از مواد مغذی را نیز ایجاد کند، اما ایجاد سمیت بعید است تا زمانی که مواد ارگانیک بتوانند به طور کامل تجزیه شوند.

علاوه بر این، چون کودهای ارگانیک از منابع طبیعی ساخته می شوند، تنها مقدار محدودی از سوخت های فسیلی در تولید استفاده می شود. به این معنی است که تولید گازهای گلخانه ای در جو در تولید کود آلی پایین تر از تولید کود معدنی است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *