عوارض کمبود آهن در گیاهان چیست؟

عوارض کمبود آهن در گیاهان چیست؟

عوارض کمبود آهن در گیاهان چیست؟

شرکت کودکو با توجه به تجربه و مهارتی که در تولیدات کشاورزی دارد برای تولید و عرضه ی انواع کودها با هدف رشد و توسعه ی کشاورزی در قم فعالیت خود را آغاز کرده است و محصولاتش را به سراسر کشور ارسال می کند. برای استفاده از این محصولات و خرید کود گوگرد مایع و انواع دیگر کودهای ارگانیک با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

به دلیل قلیایی بودن خاک امکان ایجاد مشکلاتی از قبیل کمبود آهن در خاک گل های آپارتمانی به وجود می آید و باعث مشکلات عدیده ای از جمله زرد شدن برگ ها و از بین رفتن گل و گیاه می شود. آهنی که در خاک طبیعی وجود دارد در بیشتر موارد نسبت به نیاز گیاهان کمتر است و همین مقدار نیز به درستی جذب نمی شود. همین عدم جذب باعث ایجاد کلروز ایجاد شده و منجر به مرگ آن می شود. با اضافه کردن کود آهن به گیاهان می توان آن ها را سبز و زیبا نگه داشت.

دلایل اهمیت آهن در گیاهان آپارتمانی

آهن به عنوان اصلی ترین عنصر برای رشد گیاهان موثر می باشد. از مهم ترین این عملکردها می توان به سنتز کلروفیل اشاره کرد. این عامل برای کاتالیزوری آهن بسیار مهم است. عملکردهای مهم گیاهان مانند تثبیت نیتروژن، تولید آنزیم و رشد گیاهان به آهن موجود در خاک بستگی دارد. در صورتی که آهن به درستی جذب نشود و گیاه، میوه بدهد امکان بی مزه شدن این میوه وجود دارد زیرا آهن باعث افزایش قند در میوه ها می شود.

عوارض کمبود آهن در گیاهان چیست؟

علائم کمبود آهن در گیاهان

در صورتی که آهن مورد نیاز به گیاهان نرسد کمبود این آهن باعث می شود گیاهان زرد شده و یا رگبرگ های زرد در آن ها به وجود بیاید. برگ هایی که دچار کمبود آهن باشند به مرور رنگ طبیعی خود را از دست داده و زرد و پژمرده می شوند تا زمانی که به طور کامل خراب شوند. از علائمی که به دلیل کمبود آهن در گیاهان به وجود می آید می توان به رطوبت بیش از حد خاک و متراکم بودن، بالا رفتن PH خاک و رسی شدن خاک اشاره کرد. دلیل زرد شدن برگ ها در پاییز نیز همین کم شدن آهن در خاک است و در بهار برگ ها دوباره با افزایش آهن سبز و با نشاط می شوند. بهتر است خاک گیاهان را به صورت دقیق چک کرد و مواد مغذی مورد نیاز را به آن اضافه کرد.

عوامل محیطی موثر در کمبود آهن

عوامل مختلفی باعث خراب شدن گیاهان آپارتمانی می شود. در زمان هایی که دما کم باشد ریشه ی گیاهان به حداقل میزان رشد خود می رسند. به همین دلیل بی کربنات و سیدروفور در گیاهان کاهش پیدا می کند. این عوامل باعث تاثیر زیاد در جذب آهن می شود. برای جذب بهتر آهن بهتر است دمای آپارتمان متعادل باشد زیرا دمای زیاد نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای گیاهان می شود.

تاثیر PH بر جذب آهن

استفاده از خاک قلیایی از مواردی است که باعث عدم جذب آهن می شود. در خاک هایی که PH آن ها زیاد باشد خاک مانع از جذب مواد مغذی به ریشه ها می شود. این مواد مانند آهن که برای رشد گیاهان موثر هستند در بیشتر موارد به ریشه ها نمی رسند تا بتوانند در برگ ها جریان پیدا کنند. به همین دلیل گیاه دچار کمبود مواد معدنی شده و به تدریج رشد آن دچار اختلال می شود و برگ ها با زرد شدن گیاه را از بین می برند.

رفع کمبود آهن در گیاهان

در مواردی که خاک دچار رطوبت زیاد باشد آهن نمی تواند به درستی جذب شود و ریشه ها اکسیژن کافی برای جذب آهن ندارند. زیر و رو کردن خاک گلدان ها برای همین حرکت هوا در میان ذرات خاک توصیه می شود. در صورتی که امکان زیر و رو کردن خاک را نداشته باشید می توانید از کلات آهن به صورت اسپری شده بر روی برگ ها و یا خاک استفاده کنید. در صورتی که آب به سختی در خاک گلدان جذب می شود نشان از این موضوع دارد که خاک نیاز به زیر و رو شدن دارد. در برخی از موارد کمبود آهن به دلیل زیاد بودن فسفر در آن است. در این موارد بهتر است فسفر موجود در خاک را کاهش دهید. برای جذب بهتر آهن و دیگر مواد مغذی در خاک بهتر است از کود ارگانیک استفاده کنید.

نکات مهم برای کاهش آهن در گیاهان

کمبود آهن در گیاهان حیات آن ها را دچار اختلال می کند. برای جلوگیری از کمبود آهن بهتر است به جای روش های آبیاری مانند غرقابی و کرتی از روش های جوی پشته ای و نشتی در سایه ی درختان استفاده کنید. کم کردن آبیاری و کاهش آب دادن های بی رویه به گیاهان، استفاده از آب رودخانه ها و چشمه ها به جای آبی که در چاه و قنات ذخیره می شوند، اصلاح خاک و پرهیز از اضافه کردن کودهای فسفری به خاک را می توان از عوامل موثر در افزایش آهن خاک است. برای رفع این مشکلات باید از انواع کودهایی که دارای مقدار زیادی آهن هستند، استفاده کرد. در صورت نیاز می توانید از انواع کودهایی مانند کود هیومیک نیز برای رفع نیاز گیاهان خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

شرکت کودکو با در نظر گرفتن نیاز کشاورزان برای تقویت گیاهان و افزایش محصولات خود اقدام به تولید انواع کودهای مغذی کرده است. خرید کود ارگانیک MOG با بهترین کیفیت و قیمت باعث برداشت بهترین محصولات خواهد شد. در شرایطی که گیاهان دچار علائمی مانند زردی برگ ها شده باشند می توان به مشکلاتی از قبیل کمبود آهن در آن ها پی برد. کمبود آهن در گیاهان به خاطر قلیایی بودن خاک به وجود می آید. به دلیل عدم رسیدن مواد مغذی به ریشه ها امکان پوسیدگی گیاه نیز وجود دارد. به همین دلیل استفاده از کودهای آهن توصیه می شود. برای رفع مشکلات مربوط به گیاهان بهتر است با فروشندگان با تجربه مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *