علم هوموس و نحوه استفاده از آن در خاك

کود ارگانیک اسید هومیک: علم هوموس و نحوه استفاده از آن در خاك

این مقاله به جزئیات هوموس کمک خواهد کرد. ما می توانیم زیست شناسی و شیمی خاك خود را تنظیم كنیم و در صورتی كه ویژگی های آن را درك كنیم، بازدهی بیشتری به دست می آوریم.

هوموس در مقابل مواد آلی

ما باید با درک این موضوع که بین مواد آلی خاک و هوموس تفاوت وجود دارد((هوموس))  یک اصطلاح عمومی است که یک گروه از مواد جداگانه اما متمایز هومیک را توصیف می کند. ماده ی آلی خاک ماده ای است که در مقادیر مختلف در زمین تجزیه می شود.

برای مطالعه مقاله چگونگی ساخت سطوح اسید هومیک اینجا کلیک کنید.

برخی از رایج ترین مواد مورد استفاده ما به عنوان «هوموس» عبارتند از:

اسید فولویک: یک ماده هیدروژنه زرد تا قهوه ای است که در تمام pH محلول در آب است و دارای وزن مولکولی کم است.

اسید هومیک: یک ماده هومیک قهوه ای تیره و قهوه ای است که فقط در pH بالاتر از pH محلول در آب است و وزن مولکولی بیشتری نسبت به اسید فلوویک دارد. اسید هیومیک ممکن است در قرن ها در خاک دست نخورده باقی بماند.

هومن: یک ماده هومیک سیاه و سفید که در آب بدون pH قابل حل نیست، دارای وزن مولکولی بالایی است و هرگز در محصولات اسید هیومیک مایع استخراج شده با پایه یافت نمی شود.

اسید هومیک

اضافه کردن مقدار کمی از هوموس به یک هکتار خاک می تواند نتایج مثبتی را به دست آورد.

اعمال ماده آلی مطمئنا یک راه عالی برای خنثی کردن خاک است که از بین رفته است و یا واکنش شیمیایی ندارد، مانند برخی از ماسه.

شن و ماسه با ظرفیت کم کاتیون مشکل در نگهداری کاتیون های مواد مغذی دارد و این کاتیون ها به راحتی می توانند در خاک نفوذ کنند و برای جذب گیاه قابل دسترس نباشند.

خاک های شنی نیز نمی توانند بر روی آب نگهداری شوند، زمانی که شرایط غالب و غلظت هوموس وجود دارد. شن و ماسه در شرایط  ساکن هستند، زیرا آب و مواد مغذی برای مدت کوتاهی پس از اعمال آن در دسترس هستند. بیومولکول های هوموس می تواند به حفظ آب و مواد مغذی یونیزه که توسط دوچرخه سواری طبیعی بیوماس آلی، کمپوست یا سایر منابع کود تولید می شود کمک کند.

عامل نفوذپذیری اسیدهای هومیک در توسعه و نگهداری خاک سالم و پایدار اهمیت دارد. منبع این اسیدهای هومیک در یک برنامه کشاورزی پایدار، مزرعه گواهی ارگانیک و یا چشم انداز شهری می تواند مواد ارگانیک مانند کمپوست را تجزیه کند. در اصل، این یک کود ارگانیک است. بنابراین مهم است که منبع مواد و تجزیه مواد مغذی کمپوست خود را بدانید.

 

اسید هیومیک و سیستم ریشه چمن

اسید هیومیک مواد مغذی را به طور مستقیم به ریشه گیاهان می رساند.

منطقه تخلیه منطقه نزدیک به ریشه یک گیاه است که از آن ریشه مواد مغذی را تخلیه می کند. در صورت عدم وجود اسید هومیک اسید و قارچ میکوریزاز، این ناحیه می تواند به طور خاص کاهش یابد. وقتی گیاهان میكوریزا هستند، منطقه تخلیه اهمیت كمتری دارد. Mycorrhizae micro-tubes hyphae هستند که می توانند خیلی بیشتر از خاک گیاه میزبان به خاک وارد شوند. آنها می توانند مواد معدنی را به نفع گیاه میزبان از خارج از منطقه تخلیه جمع آوری کنند. هوموس حتی اگر برای روابط میکروارگانیسم سالم در خاک وجود نداشته باشد، برای دسترسی به مواد مغذی گیاهی و جذب آن بسیار حیاتی است.

یون های مثبت به راحتی توسط یک ریشه گیاه جذب می شوند زیرا ریشه شارژ منفی دارد. به عبارت دیگر، مثبت (کاتیون) به منفی (ریشه زندگی) جذب می شود. اسیدهای هومیک دارای کاتیون (یون مثبت) هستند به طوری که آنها می توانند به راحتی توسط یک ریشه گیاه جذب شوند و انتقال مایکروویو به سیستم گردش خون گیاهی افزایش می یابد. این کار می کند زیرا اسید های هومیک (نالیم، هومیک و فولویک یون های مثبت را جذب می کنند و سپس به منطقه تخلیه ریشه و به میکرو لوله های هیفهای میکوریزا جذب می شوند.

از آنجایی که شارژ منفی ریشه بیشتر از بار منفی بیومولکول اسید هومیک است، دانشمندان بر این باورند که ریزمغذی ها از طریق ریشه گیاه مورد استفاده قرار می گیرند

توسط سیستم گردش خون گیاه جذب می شود. بعضی از مواد مغذی از مولکول اسید هومیک به هنگام ورود به غشای ریشه آزاد می شوند، اما اکنون ما درک می کنیم که این گیاه نیز برخی از اسید های هومیک اسید سبک مولکولی را نیز جذب می کند. در اصل، مواد هومیک کاتیون هایی مانند منیزیم (Mg2 +)، کلسیم (Ca2 +) و آهن (Fe2 +) هستند. از طریق شستشو، مواد هومیک باعث افزایش دسترسی این کاتدی به گیاهان می شود.

جهت خرید کود ارگانیک اسید هیومیک با خلوص بالا با ما در ارتباط باشید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *