کود ارگانیک و کاربرد آن

کود ارگانیک ، به دسته ای از کودهایی گفته می‌شود که مواد تشکیل دهنده آن‌ها، مواد معدنی و غذایی بوده که برای کشاورزی و خاک نیز  مفید است این مواد جایگزین موادی می شوند که در تهیه کودهای شیمیایی به کار می رود که مضرات بیشتر از فایده آنها می باشد.

امروزه شاید شما هم عنوان کود ارگانیک و محصولات ارگانیک را شنیده باشید. کودهای ارگانیک یکی از بخش‌های مهم در کشاورزی محسوب می‌باشد که با توجه نوع ساختاری که در تهیه ی آن استفاده شده است می تواند در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک به کشاورزان کمک شایانی کند.

استفاده از کود ارگانیک چه فایده‌ای دارد؟

کود ارگانیک، می‌تواند با برگرداندن مواد آلی و غیر آلی به روی زمین‌های کشاورزی در حاصل خیزی آن ها کمک زیادی کند. استفاده از کودهای شیمیایی سفید و کودهای شیمیایی سیاه باعث شده است تا تمام مواد مفید زمین‌های کشاورزی از بین بروند و خاک کیفیت لازم را برای کشاورزی نداشته باشد. استفاده از کودهای ارگانیک که امروزه یک اصل مهم در کشاورزی به حساب می آید، مهم‌ترین فایدهای آن، برگشتن مواد مفید به خاک و بهتر شدن محصولات کشاورزی است.

چگونه کود ارگانیک تهیه و تولید می‌شود؟

در تهیه کود ارگانیک از فضولات دام و طیور استفاده می‌شود. در زمان‌های قدیم مردم از دام و طیور برای تقویت زمین های کشاورزی خود استفاده می‌کردند.

کودهای ارگانیک تنها با استفاده از فضولات دامی و طیور که یک روش سنتی است تهیه نمی‌شود بلکه روش های صنعتی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم:

  • تهیه کردن کود ارگانیک پلت مرغی با استفاده از روش صنعتی
  • تهیه کردن کود ارگانیک ورمی کمپوست به روش صنعتی

چگونگی مصرف کود ارگانیک

برای استفاده از کودهای ارگانیک باید با توجه به نظر کارشناسان مربوطه اقدام کرد تا بتوان نتیجه بهتری در این خصوص به دست آورد. برخی از این کودها را می‌توان با پاشیدن و یا کندن چاله مورد استفاده قرار داد. ولی در بعضی موارد دیگر این کودها را باید محلول در آب با استفاده از آبیاری به گیاهان و زمین کشاورزی رساند. نوع دیگر مصرف، استفاده از کودهای ارگانیک مایع می‌باشد که می‌توان به صورت محلول پاشی از آن‌ها استفاده کرد.

طرز استفاده از کودهای ارگانیک بر روی بسته بندی آن‌ها نوشته شده است و بهتر است به همان طریق عمل کنید.

تفاوت‌های اصلی بین کودهای ارگانیکی و شیمیایی

  • به وسیله برگ و ریشه، جذب این کود ارگانیک بالاتر می‌رود: در بخش‌های قبل گفته شد که در تهیه کودهای ارگانیکی از مواد معدنی استفاده می‌شود و این امر باعث می‌شود که وزن کود پایین‌تر آماده و به وسیله برگ و ریشه راحت‌تر جذب محصولات شود.
  • اثر گذاری پایدار و سریع: به دلیل اینکه این مواد نیاز گیاه را تأمین می‌کند جذب بالایی دارد. وقتی از کودهای ارگانیک استفاده می‌کنید نیاز نیست که به صورت مداوم اقدام به کود دهی محصولات کنید.
  • تثبیت در خاک: متاسفانه کودهای شیمیایی با گذشت زمان طولانی همچنان در خاک می‌مانند که این امر باعث می‌شود EC زمین کاهش پیدا کرده و نتوان محصول خوب و مرغوبی را از آن تهیه کرد. ولی در عوض کودهای ارگانیک به علت استفاده از مواد معدنی و آلی به کار رفته در آن، علاقه‌ای به تثبیت در خاک و مواد درون خاک ندارد.
  • میزان مصرف آب: در هنگام استفاده از کودهای شیمیایی، به دلیل اینکه کودها از حلالیت کمتری برخوردار هستند و دارای حجم مولکولی بالایی است، نیازمند استفاده از آب بیشتر در کشاورزی می‌باشد که به غیر از مصرف بالای آب می‌تواند به گیاهان نیز آسیب بزند.
    کودهای ارگانیکی، به خاطر اینکه از مواد معدنی در ساختار آن‌ها استفاده شده و سبک می‌باشد، مصرف آب را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد و همچنین با بالا بردن میزان مادهٔ خشک در گیاهان کمک به داشتن ظاهری خوب و قوام بالای محصولات می کند.
  • از بین بردن مواد شوری در خاک‌ها: امروزه یکی از مشکلات اصلی که کشاورزان با آن دست به گریبان هستند ایجاد شوری در خاک‌ها می‌باشد که از علت‌های آن می‌توان به استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی، کم آبی، بالا رفتن دمای زمین و.. اشاره کرد. کودهای ارگانیک نه تنها در رشد بهتر و به دست آوردن محصولات ارگانیک به شما کمک می‌کند بلکه شوری زمین را نیز از بین می‌برد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *