اسید هیومیک در اثر بخشی کود ارگانیک

اسید هیومیک، اثر بخشی کود ارگانیک را افزایش می دهد

اسید هیومیک در اثر بخشی کود ارگانیک

اسید هیومیک، اثر بخشی کود ارگانیک را افزایش می دهد، شاید اگر نامی از اسید هیومیک در کنار نام سایر کودها کشاورزی را شنیده باشید به این فکر کنید که آیا این ترکیب شیمیایی، یک کود واقعی است یا خیر؟! بسیاری از افراد هنگام کشاورزی و خرید کودهای مناسب، در انتخاب میان کود اسید هیومیک یا کود ارگانیک، سردرگم می شوند. اگر واقعاً این طور باشد، پس ما چگونه می توانیم بدانیم که کدام کود برای چه گیاهانی مناسب است و باید از هر کدام، چه مقدار و در چه زمانی استفاده کنیم؟!
اسیدهای هیومیک (humic acid) به عنوان بهترین سازنده بافت خاک طبقه بندی می شوند و می توانند کیفیت بافت خاک های فقیر را ارتقا داده و خاک خوب و مرغوب را برای رشد گیاهان تأمین کنند. این اسیدها به بهترین نحو عمل می کنند. در حقیقت، کودهای اسید هیومیک، در کنار کودهای کشاورزی به کار می روند و شرایط رشد ایده آل را ایجاد می نمایند.
به عبارت ساده تر می خواهیم بگوییم که استفاده از انواع کودهای هیومیک اسید، عملکرد کودهای شیمیایی را تکمیل می کنند و در نتیجه، نتایج بهتر و بیشتری از کودها و هزینه های لازم در استفاده از آن به دست می آید.

اسید هیومیک در اثر بخشی کود ارگانیک

 

کود هیومیک اسید در کنار کودهای کشاورزی

اگرچه اسیدهای هیومیک، به تنهایی، کود نیستند، اما در بسیاری موارد، به عنوان یک ترکیب مکمل به ممکن است به برخی از کودها اضافه شوند؛ این در حالی است که کودها با توجه به محتوای نیتروژن، فسفر و پتاس یا پتاسیم (N-P-K) تجزیه و تحلیل می شوند. اسیدهای هیومیک بر اساس محتوای هوموس اندازه گیری می شوند. برندهای مختلف، این ترکیب را با درصدهای گوناگون به بازار ارائه می دهند.

اسیدهای هیومیک می توانند اثربخشی کودهای کشاورزی را افزایش دهند
حتی اگر خاک برای کشت و کار، در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، Humic Acids می تواند عملکرد آن را بهبود ببخشد. اگرچه کود، منبع خوبی از مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کند، اما به ندرت پیش می آید که هیچ فایده ای برای خاک نداشته باشد. هنگامی که اسیدهای هیومیک بر روی خاک شنی اعمال می شوند، به خاک کمک می کنند تا آب را حفظ کرده و مواد آلی را تأمین نماید؛ هر دو این عوامل برای رشد مناسب گیاه، ضروری هستند.
بعضی از کودها درون خاک، قابل حمل هستند و به طور بالقوه در مناطق شنی از مناطق ریشه ای جدا می شوند. این کودها می توانند برای مدت زمان طولانی تری در منطقه ریشه با کمک اسیدهای هیومیک نگهداری شوند که به گیاهان امکان جذب مواد مغذی بیشتر را می دهد.
در خاک های فشرده یا بافت سخت تر، اضافه کردن کودهای حاوی اسید هیومیک می تواند به تجزیه خاک کمک کند و به مواد مغذی موجود اجازه می دهد تا به عمق بیشتری در منطقه ریشه راه پیدا کنند.

اسید هیومیک در اثر بخشی کود ارگانیک

 

دوز مناسب برای استفاده از کودهای اسید هیومیک برای خاک

کاملاً واضح است که کود ارگانیک، نیاز اصلی برای هر سیستم کاشت، داشت و برداشت است. اسیدهای هیومیک به کشاورزان، این امکان را می دهند که از طریق افزایش جذب مواد مغذی، راندمان اثرگذاری کودها را افزایش دهند. علاوه بر این، اسیدهای هیومیک از طریق مزایایی همچون افزودن مواد آلی به خاکهایی که کمبود دارند، باعث افزایش شادابی ریشه ها، تقویت جوانه زنی بذرها، افزایش سنتز کلروفیل، تحریک فعالیت میکروب های مفید و ایجاد محیط کلی با عملکرد مناسب می شود.
دوز مناسب اسید هیومیک در خاک به عوامل مختلفی از جمله سن گیاهان، بافت خاک، میزان آبیاری و … بستگی دارد. قبل از استفاده از انواع کودها به ویژه کودهای هیومیک و ارگانیک، حتماً دستورالعمل های مربوط مندرج روی برچسب های محصول را رعایت کرده و با متخصصان مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *